Annons:
Etikettkamerorochobjektiv-annanutrustning
Läst 457 ggr
Garm
2022-08-04, 20:48

Köpa ny DSLR

Hejsan!

Jag har idag en DSLR som är för gammal för att vara rolig att fota med. Det är en Canon EOS 450D, så den börjar bli väldigt gammal med andra ord. Det slutade vara roligt att fota med den för så länge som 5 eller 6 år sedan, för den är på vissa sätt mycket sämre än min mobilkamera. På andra sätt är den ju klart bättre, men det väger inte upp att den är alldeles för "dålig" nu.

Jag har tittat lite på att köpa en Canon EOS 250D, för den ligger inom min prisklass, och undrar om det kanske är lagom eller för "mesigt"? Jag är ingen expert på att fota, mer en glad amatör. Jag behöver inte en "värsting", säg en Canon EOS 6D Mark II, men undrar om det kanske vore bättre att hitta en bättre begagnad sådan, som ligger på ungefär samma pris, än att välja att köpa en ny 250D?

Det beror väl på hur jag vill använda kameran och så antar jag, men jag vet inte hur jag ska tänka just nu. Skulle behöva lite input från kamerakunniga här :)

Tack!

Annons:
Pyttelite
2022-08-04, 21:10

Jag skulle satsa på begagnatmarknaden men utvecklingen går fort tyvärr har jag inget tips.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

MalSv
2022-08-05, 14:28

#0: Kanske en begagnad Canon 70D kan vara något? Ett snäpp upp från de allra billigaste.

OviksNikon
2022-08-13, 21:34

#0: En begagnad tycker jag . Är det en systemkamera du tänker på så är objektiven också de viktiga bitarna. Jag snålar inte på dessa med en kamera som är långt ifrån dyrast. Objektiv har jag köpt både begagnat samt nytt. Objektiven har du säkert redan.

Håkan

hemul
2022-08-19, 19:32

Om du har många objektiv är det kanske värt att välja en kamera du kan använde dem med. Annars håller ju DSLR på att försvinna. Alla märken satsar på spegellöst nu.

hemul
2022-08-19, 22:24

Var kanske lite otydlig. Jag menade inte att man måste ha det senaste. Men köper man en systemkamera så brukar man också, åtminsone med tiden, samla på sig en del objektiv. Kommer tillverkaren med ett nytt system så brukar det också innebär ny objektivfattning och eftersom många verkar på väg att fasa ut kameror med spegel så tror jag risken är stor att man om några år sitter där med en massa objektiv som det inte längre går att köpa en ny kamera till. Objektiven skulle f.ö. inte gå att använda (utan adaper) på en spegellös kamera även om fattningen var densamma.

• Redigerat 2022-08-19, 22:27 av hemul
Garm
2022-08-19, 23:13

#5: Jag har fletalet objektiv till min gamla kamera, så jag kör med Canon så jag kan nyttja dem även i fortsättningen :)
Jag hoppas ärligt talat att spegellösa kameror inte blir allt för dominerande, för jag föredrar ju att kunna byta objektiv till något som passar det jag vill åstadkomma. Nå, vi får se hur det blir med det, jag vill iaf ha kvar DSLR :)

Annons:
hemul
2022-08-20, 07:18

Tror de är redan är dominerande och de är också systemkameror. Klart du kan byta objektiv. Man får ner storlek och vikt, så de är attraktiva redan av den anledningen.
https://store.canon.se/mirrorless-cameras/

Skillnaden är bara att de inte har har spegel och prisma. Sökaren är istället elektronisk. Så man ser så att säga en TV-bild i sökaren. Det är helt OK. Jag har själv Olympus som var föregångare på detta. Fördelarna är bl.a att man kan välja att låta sökaren visa bilden nedbländad, så man ser hur bilden kommar att påverkas av exponeringen. Eller det är fel uttryckt. Det inte som när man kollar skärpedjup och bilden blir mörk. Man ser bilden rätt exponerad, så som den färdiga bilden kommer att se ut, eller ivf bra nära. Man kan välja att visa ett histogram i sökaren så man har full pejl på t.ex. om högdagrar blir överexponerade och kan kompensera för detta.

Just Canon har redan deklarerad att de inte kommer att utveckla fler DSLR-kameror. Häromdagen läste jag ett inlägg där någon skrivit till Canon och frågat hur länge de kommer att supporta existerande DSLR-system med reservdelar och reparationer. De kunde inte svara på det.

Se t.ex. den här artikeln. Finns säkert massor med andra. Googlade bara upp första bästa.
Canon has recently announced that the EOS-1D X Mark III will be their last DSLR release

While the bitter cold of winter approaches for the DSLR, it's springtime for mirrorless cameras. But are DSLRs really dead? This is our take on the situation!
  • Redigerat 2022-08-20, 07:44 av hemul
hemul
2022-08-20, 07:30

Det här att man låser in sig när man väljer ett system är ett skit. Räcker inte alltid att bestämma sig för märke. Canon t.ex. har ju haft ett antal olika fattningar. Jag själv var förtvivlad för nåt år sedan när Olympus sålde ut hela kamerasektorn till ett riskkapitalbolag, JIP, som är kända för att slakta de bolag de köper. Jag hade precis kommit in i hobbyn igen och bestämt mig att satsa på det här. Hade hunnit skaffa mig en del dyra objektiv och de skulle vara värda noll och ingenting om Olympus försvann. Jag har inte ekonomi för att börja bygga upp ett nytt system, inte utan att avstå från annat ivf.

Nu gick det inte så som alla trodde. Utvecklare och know-how följde med i köpet och de har redan släppt ett par objektiv. Förra året tordes jag andas ut och köpte ett långt tele. Och jag köpte i veckan deras första kamera som jag nu håller på att försöka begripa mig på. Det har hänt väldigt mycket sen sist, den har finesser som jag inte ens vad vad det är och måste läsa på. Den bär fortfarande namnet Olympus, men det är en hyllning till Olympus första spegelreflex för film. Namnet ingick inte i köpet utan nya grejer heter annars OM System (blä!). Det nya bolaget heter OM Digital Solutions.

Det var min historia. Nu gick det ju vägen, men det kunde ha blivit slutet för min hobby. Hade ju kunnat fortsätta att använda mina grejer så länge de höll, men jag hade antagligen inte kunnat ha fått dem servade om något problem skulle ha uppstått och jag hade aldrig kunnat uppgradera kameran.

Så tänk dig för vad du väljer. Det räcker inte att du bara håller dig till Canon för ett framtidssäkra dina grejer. 😉

• Redigerat 2022-08-20, 07:50 av hemul
hemul
2022-08-20, 09:11

Ser att artikeln jag länkade till har en del fel. Den säger bl.a. att spegellösa kameror bara har elektronisk slutare. Så är det inte. De har både elektronisk och mekanisk och man kan välja vilken man använder. Ivf de jag känner till lite om.

Garm
2022-08-20, 10:15

#7: Jag inser nu att jag fått en rejäl tankevurpa när spegellös nämndes, jag tänkte då på kompaktkameror, inte systemkameror. Oops! XD
Problemet jag ställs inför om jag skulle välja en spegellös systemkamera är att den Canon som finns i min prisklass kör EF-M och mina objektiv är EF och EF-S, om jag nu inte har helt fel. En adapter gå ju såklart att använda, men det har ju vissa konsekvenser, så att säga.

Jag tittade på Canon EOS M50 Mark II spegellös och jämförde den med EOS 250D. Det är i princip "samma kamera", förutom de självklara skillnaderna. Om jag nu inte missat något.

Ska jag köpa med M50 plus adapter eller ska jag välja 250D ändå? Dilemma! XD

Kanske väljer 250D och byter till spegellös i framtiden? Ååååh, det blev svårt nu! Haha!

hemul
2022-08-20, 12:50

Jag förstod nästan det.😀

Det är det som är grejen. Du kommer aldrig att kunna använda några DSLR-objektiv direkt på en spegellös kamera, oavsett märke. Däremot kan nästan alla objektiv, även urgamla för film, användas på spegellösa kameror med adapter. Det har att göra med avståndet mellan bakre lins och filmplanet/sensorn.

Jag menar att du nog måste välja. Alternativ 1: Du köper en ny spegelreflex nu och kan använda dina objektiv men i framtiden får du antingen nöja dig med att köpa äldre begagnade kamerahus eller ivf tvingas byta system ändå, bara senare. Canon kommer ju inte att tillverka några nya spegelreflexer.

Alternativ 2. Se ut ett system som verkar ha längre livslängd, Canon eller annat, och sälj det du har nu. Eller skaffa en adapter till objektiven. Med tur finns det adaptrar som får autofokus att funka, men det kan vara olika.

Jag vet inte hur jag själv skulle göra. Antagligen skulle jag stå ut med den gamla kameran ett tag till och fundera.

Som jag sa, man blir inlåst och man kan gå på pumpen. Utvecklingen går så fort nu. Det som är hett idag kan vara skräp imorgon. Jag gillar min Olympus, men jag skulle kanske gjort ett annat val idag. Men jag är inte tillräckligt sugen på att prova nåt annat för att lägga de pengar det skulle kräva. Lär ju inte få i närheten av vad jag gett för objektiv och sånt.

Jag valde Oly därför att jag ville ha en spegellös kamera så jag skulle kunna leka med alla kilon gammalt Canon-glas från filmdagarna som jag har kvar. Så skulle jag inte behöva köpa så många nya dyra objektiv, var tanken. Och vid den tidpunkten var Olympus de enda som hade bildstabilisering i kamerahuset, vilket ju lät jättebra för de gamla objektiven.

Idag är läget ett annat och det visade sig att jag i princip inte använt mina gamla objektiv alls. Bl.a. därför att min ljusstarka 5o/1.2 som jag tänkt skulle bli så bra för nattbilder i stan visade sig ge helt sjukt mycket kromatiskt aberration (purple fringing) runt alla artificiella ljus ute, gatlyktor o.s.v. För mycket för att det ska gå att åtgärda. Fattar det inte, provade att fota rakt in i ljuslågor och glödlampor (LED) inomhus och det var inga problem alls! Kanske utomhusbelysningen har nån våglängd som andra lampor saknar och som sensorn inte kan hantera på nåt vis.

Hur som, idag skulle jag ha andra kriterier. Kanske skulle det bli Olympus ändå, kanske inte.

• Redigerat 2022-08-20, 13:12 av hemul
Garm
2022-08-20, 19:23

#11: Snabba ryck här, jag har bestämt mig för att köpa en spegellös Canon-kamera. Faktiskt den jag tittade på tidigare, EOS M50 Mark II, och hittade en objektiv-adapter som bibehåller autofokus och exponeringsautomatik. Den blir lite långsammare i fokus, men det kan jag leva med :)

Jag kommer kanske inte heller använda alla mina gamla objektiv, då jag vet att iaf ett av dem är lite konstigt vad gäller ljus och AF-fuktionen. Jag vill dock ha möjligheten att använda dem :)

Jag tror jag kommer bli nöjd med mitt val. Spegellösa kameror är ju smidigare, lättare och mindre och håller samma höga bildkvalitet.

hemul
2022-08-21, 09:57

Kul! Tror det är ett smart val, rent ekonomiskt.

Jag (som trodde jag skulle använda mina gamla manuella objektiv…) började med att köpa en bra normalzoom med kameran. Det klarade jag mig med länge. Titta på det. Ofta har de ju bra paketpris om man köper kamera + objektiv. Eller man kan snacka sig till rabatt (host Cyberphoto host 😉 )

Fast dina gamla objektiv är ju till skillnad mot mina för samma format, så du slipper ju att det bli dubbelt så långa helt plötsligt. Det underlättar ju!

Har haft min nya OM-1 sen i tisdags nu. Har fortfarande inte tagit mer än testbilder. I morrn ska jag på cykelutfärd. Jag kommer att ta den gamla kameran. Det är så mycket nya finesser och så många nya inställningar och jag har inte haft tid (och ork i värmen) att sätta mig in i allt. Tar hellre med en kamera jag kan än står och fipplar med menyer och manualen vid vägkanten. Får bli en promenad på stan senare för att testa den istället.

Det beror inte på ointresse. Man måste stå i kö för den här kameran och när jag helt plötsligt fick SMS om att de hade en till mig var jag inte alls beredd. Trodde inte det skulle bli förrän tidigast i höst. Känns lite tomt faktiskt. Hann liksom inte jobba upp den där känslan och suget man brukar ha när man ska få nåt nytt. 😄

• Redigerat 2022-08-21, 10:09 av hemul
Annons:
Pyttelite
2022-08-21, 10:27

#13: Är det Olympus OM-1 du köpt?

Garm
2022-08-21, 11:57

#13: Jag köpte faktiskt hos Cyberphoto! :D De hade kamerahus plus 15-45 mm objektiv till bra pris. Förhoppningsvis har jag den mot slutet av veckan. Det känns jättekul! Adaptern jag tittat på var slut i lager, så den beställer jag senare. Jag kommer nog klara mig bra med det objektivet ett tag, jag behöver liksom nästan bekanta mig lite med fotografering igen. Konstigt nog har jag sedan tidigare inget 15-45 mm (eller 18-55 mm som jag mest sett) objektiv, det närmaste jag kommer är ett fast 60 mm och ett macro-objektiv, så det blir ju roligt bara det.

Jag förstår din känsla där med att ta med den gamla kameran ut, det blir ju mycket nytt! Man vill ju liksom bara fota utan "krångel". Det är dock väldigt roligt med nytt ändå :D

hemul
2022-08-21, 16:33

#14: Japp. Tyvärr tror jag inte jag kommer att märka nån större kvalitetsskillnad mot min gamla E-M1, den ursprungliga modellen. Har bara tagit lite testbilder, men hade väntat mig mer av 9 års utveckling. Det känns som det mest är datorbiten jag betalat för. Den har väldigt mycket finesser. Jag kanske har ambitionen att fota fåglar o sånt, men i praktiken blir det ju mest vanliga bilder. Landskap, stadsbilder, hus och sånt. Tror inte jag kommer att märka så mycket där.

Men jag är glad ändå. Det ska bli kul att testa finesserna sen och nu har jag ett ganska komplett system som är något så när framtidssäkrat. 😄

• Redigerat 2022-08-21, 17:00 av hemul
hemul
2022-08-21, 16:36

Det är en crop factor på 1.6 va? Då är det nästan exakt samma brännvidd(er) som på min normalzoom. Min är 12-40. Det blir 24-80 översatt till fullformat o ditt blir väl 24-72 då. Kommer du att klara dig bra att promenera omkring med.

Fanns den i lager? Då har du den nog på tisdag. De skickar alltid blixtsnabbt! Jag beställde i måndags mitt på dan o hade den på tisdan. 😄

Däremot har jag inte sett till laddare o batterier (inte original) som de skulle beställa från sin grossist. Det skulle bara ta ett par dagar extra men…

• Redigerat 2022-08-21, 17:35 av hemul
perk
2022-08-22, 15:46

Var det lång kötid för OM1 hemul, har funderat lite på den då jag skulle vilja ha en lättare kamera. Har Canon nu med en del objektiv, men är osäker på om jag orkar byta system. Såg nu att de hade huset i lager på Cyber, men inte 12-40 pro II.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

Garm
2022-08-22, 19:12

#17: Ja precis, 1.6. Jag tänkte att jag kommer klara mig jättebra på det en tid, plus att jag velat ha men aldrig köpt ett objektiv med ungefär den brännvidden. Visst kommer jag sakna mina teleobjektiv i vissa situationer, men 15-45 mm är bättre för mig med tanke på vad jag kommer fotografera för det mesta.

Den fanns i lager och ser ut att komma fram redan imorgon, som du förutspådde :D

hemul
2022-08-23, 01:04

#18: Kollar emailen här… 16/6 blev jag uppsatt på listan och 12/8 fick jag meddelandet att de hade en till mig. Så knappt två månader. Jag tycker det borde gå fortare och fortare. Säkert färre som köper den här årstiden också.

Har du fullformat nu eller crop-sensor nu?

Jag har 12-40 Pro, men det gamla då. Är mycket nöjd med det. Väldigt skarpt.

• Redigerat 2022-08-23, 01:13 av hemul
Annons:
hemul
2022-08-23, 01:10

#19: Jag vet vad jag snackar om. 😎

Nä, skämt åsido, jag har faktiskt köpt allt där. Det var väl en slump från början, de var väl billigast, men jag fick så bra hjälp så jag forsatte. Så det har blivit några gånger och de har alltid varit supersnabba.

Rolf är bäst. Han var ledig nu, annars hade jag nog fått ivf lite rabatt på kameran också. 😛

Hoppas du blir nöjd nu! Du får berätta i morgon. 😉

• Redigerat 2022-08-23, 01:16 av hemul
perk
2022-08-23, 16:21

Jag har en Canon 6D Mark II och en 70D, så jag har både en full format och en med crop sensor.

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

hemul
2022-08-23, 23:51

Jamen då har du ju erfarenhet av en mindre sensor. Tänkte så du inte får en chock. 😜

hemul
2022-08-27, 14:29

Men kom igen Garm! Vad tycker du nu då? Vi är ju nyfikna. 😋

Garm
2022-08-27, 16:03

#24: Haha! 😅

Den är så liiiten! 😄 Om jag sätter mina gamla objektiv på den vid tillfälle kommer det se jättefånigt ut 😆
Men utöver det faktum att jag inte är van den mindre storleken så är det en väldigt trevlig kamera. Tyvärr medföljde det ingen kabel för bildöverföring till datorn, så har inte närmare kunnat beskåda de bilder jag hittills tagit. Kabeln är beställd.
Bildkvaliteten ser dock ut att vara väldigt hög, men det kan jag bättre avgöra när kabeln kommit.

Jag kan dock säga att rent spontat är det en bra kamera som passar mig väldigt bra. Det finns färgfilter och kontrast och dylikt att lägga på redan innan bilden tas, men just den biten kommer jag nog inte använda så mycket. Tror jag.

Det kommer ta lite tid innan jag vänjer mig vid hur liten och lätt den är, men den är onekligen smidig 🙂

Jag är nöjd med den än så länge. Bra pris för vad man får.
Objektivet är riktigt bra och jag kommer klara mig länge med det. Det är ju inte någon superkamera på något vis, men den kommer uppfylla mina behov mer än väl 😄

hemul
2022-08-29, 16:03

Bra att du blev nöjd.

Jag kommer nog att gilla min också, men just nu är den mest jobbig. Den är (i mitt tycke) ful, ivf jämfört med min gamla. Alla inställningar och knappar är annorlunda och och alla finesserna har jag inte ens orkat titta på än. Försöker bara få den så lik min gamla som möjligt till att börja med, så det jag vill komma åt ofta är lättillgängligt o så.

• Redigerat 2022-08-29, 16:37 av hemul
Pyttelite
2022-08-29, 16:31

Ser fram emot maffiga bilder från er båda.

Annons:
hemul
2022-08-31, 01:27

Har inga maffiga bilder. 😄

hemul
2022-09-01, 16:08
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fast eftersom intresse fanns för OM-1 jag kan visa en bild, som ivf jämfört med EM-1, visar att bruset i dåligt ljus/högt ISO är mkt bättre nu. Brus är det som stör mig mest med crop-sensorer. Finns så klart brus, men det är annorlunda, mer finkornigt. Inte stora blobbor som jag är van vid. Antagligen gör det det lättare att ta bort utan att kladda till detaljer.

Hoprafsade grejer på mitt bord bara. Svag skrivbordslampa, datorskärm och en annan svag lampa längre bort. Ungefär som dämpat ljus på en restaurang tänker jag.

Resultatet efter denoising är mycket bättre än jag fått tidigare - och då har jag aldrig fotat med så högt ISO som 20 000 förut.

Stora bilden har varit genom DxO deepPrime. Den lilla är preview från FastRawViewer @100%, visar alltså RAW, inte den inbäddade JPG filen. Obs att jag medvetet lämnat kvar rätt mkt luma noise. Har märkt att när man använder DxOs default för det förstörs mer detaljer. Tror inte det ens är del av deepPrime utan traditionell denoising. Det stör mig inte som färgbrus gör. Är mer som korn i film. Så zoomar man in stora bilden ser man det bruset.

Hoppas mycket på det här. Gillar att myga runt och fota på stan på kvällarna när det är mörkt nämligen. 😛

• Redigerat 2022-09-01, 16:27 av hemul
beem
2022-09-03, 15:47

Önskar tips på bra molnlagring av foto som ni testat.
Jag har använt Google Foto men är inte nöjd med upplägget.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

• Redigerat 2022-09-03, 15:49 av beem
beem
2022-09-09, 14:29

Inga tips 🤔

Sorg är kärlek som blivit hemlös

hemul
2022-09-09, 16:35

Du skrev nog i fel tråd nu. Här är din tråd om molnlagring.
https://foto.ifokus.se/discussion/1548227/molnlagring

Men nej, tyvärr. Har inga tips om det.

Vill du ta bättre bilder oavsett vilken kamera du än har, hantera bilden efter det att den är tagen till att visa eller presentera en bild?
Upp till toppen
Annons: