Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 961 ggr
Cavello
0

OT: Ledsen!

Tills några minuter sedan var mitt liv närmaste perfekt men nu känns allt förstört. Fotade som vanligt med kameran när jag hör ett krasande ljud och allt svartnar i sökaren. Troligen har spegeln gått söndet för jag har tagit 56 000 exponeringar. Känns som hela kvällen är förstörd då jag inte har råd att köpa en ny kamera. Går det att byta sensorn/spegeln?

Jag klarar mig inte utan en kamera i jul x/

The-Photo
0

Säger det igen…Stackars dig :(

Krissefoto
0

Bara att lämna in på närmaste Nikon sevice ställe, vet inte vad det kostar att laga den. vet inte vilket värde en D50 står i idag. har du otur kanske det kostar mer än det smakar:/ lider med dig! inte kul när kameran havererar!

Carolalover
0

Stackare…

I sådana här lägen kanske det är bättre att köpa nytt men problemet är ju pengar som alltid… Jag hoppas det blir bra i alla fall!

bjorsa
0

Antar att garantitiden gått ut eftersom du skriver som du gör men du har ju 3 års reklamationtsrätt

"

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Läs mer här http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

mvh/bjorsa

Bullan
0

Beklagar verkligen!!! Så trist!

Kanske du har någon försäkring som täcker detta?

När min son slängde en digitalkamera i golvet för några år sedan…så visade det sej att jag på min hemförsäkring hade något som täckte detta…och jag fick ut värdet på kameran och kunde köpa en ny!

#4 Fast med 56,000 exponeringar, så är det nog svårt att säja att det var ett fabrikationsfelFot i munnneneller fel som fans redan från början.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

bjorsa
0

#5 Men nog skall den väl hålla mer än 50 000 exponeringar jag tycker att man skall pröva i alla fall om man nu inte har försäkring som täcker men försäkring innehåller ju alltid en självrisk och att värdet räknas ner

Ingen bra reklam för nikon i alla fall om deras kameror bara håller 50 000 exponeringar eller gäller de alla systemkameror för då är min 8 mån pentax snart slut ?

mvh/bjorsa

neonrosa
0

#6 Är inte säker, men tror att de flesta konumentkameror (tex. D50, D40, D80, EOS 400D, 350D..) har en livslängd på 50.000 exponeringar…Rätta mig om jag har fel.

iboat
0

OT

Hur kan man se hur många exponeringar man tagit?

Nikon Support kunde inte svara, kan någon här svara?

bjorsa
0

Med opanda Exif viewer skall man kunna se antal exponeringar men på mina bilder tagna med min pentax fungerar de inte men jag räknar mina bilder manuellt :-) dvs var 10 000 bilder då minneskortet går till 10 000 sedan slår den om .

Här opanda Exif viewer tor den funkar på bilder tagna med nikon

http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

mvh/bjorsa

Bullan
0

#6 På Canon 350d, så är det så att kameran är testad för att hålla 50.000 exponeringar…det SKA den hålla. Går man sedan upp ett snäpp till Canon 30D, så är den testad för att hålla…om jag nu inte minns fel, 150.000 exponeringar!

Ju dyrare kamera, desto mer är den lovat att hålla också…så man får vad man betalar för så att säja!…som med allt annat!

Så, jag misstänker att alla dessa "billigare" systemkameror inte håller så mkt längre…men det är klart, används kameran med varliga händer, så håller den säkert längre. Men detta är iallafall vad Canon lovar! Och Canons 350d och 400d är ju samma prisklass ungefär som Nikons d40x, d50…och kanske samma saker gäller där?!?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

På min canon 350d, så syns det på displayrutan då man tagit ett foto, typ 120-7850, vilket betyder 120 tagna kot på minneskortet och 7850 exponeringar totalt!

Cavello
0

Var en sväng hos fotoaffären i stan och killen där ringde Nikon som skulle ringa upp oss. Han provade även med olika optik och höll på med en hel del inställningar men inget funkade.

Provade en del när jag kom hem sen och helt plötsligt funkade kameran när jag bytte optik igen! Jätteskönt! Hoppas det håller i sig nu.

Xiox
0

ÅÅÅHHH, va skönt att höööra!! :D

iboat
0

Opanda finns inte för Mac. Om du har Opanda, skulle du kunna kolla det om jag skickar en bild till dig?

bjorsa
0

#14 Har skickat meddelande till dig

mvh/bjorsa