Tips på studioblixtar..
Ju mer jag nu tittar på studioblixtar och får tips osv, så kommer ju lite tankar i huvudet. Lite frågor. Frågor jag behöver svar på INNAN jag köper blixtarna så det inte blir fel.
Om jag ska fota katter/djur och människor i en studio hemma, hur starka blixtar behöver jag då.
Allt ska bara vara en hobby, iaf till en början ;)
/Michaela

Jag tror dom flesta hobbyblixtar duger till en början, Det som är intresant är uppladdningstid och hur exakt blixtstyrkan är mellan varje blixt. Jag har sett billigare studioblixtar som har en uppladdningstid på flera sec, kan vara jobbigt vid tex djur fotografering. Titta även vilka tillbehör som passar blixthuvudena. Finns det slavtändning? vilka blixtar har du kikat på? Elinchrom Blixt D-Lite serien kan jag rekomendera! helt överlägsen i sin prisklass. Här får du näst intill proffskvalite direkt. Finns i färdiga sett hos bla Cyberfoto. Sen har jag sett många som rekomenderar ett riktigt billigt blixtsett från kaffebrus.com har aldig provat det men som nybörjar sett funkar det säkert.
/Christian
Jag har kollat på både D-Lite, och på några på kaffebrus.com
D-Lite är lite för dyrt för mig just nu, annars är det de jag elst vill ha.
Blir riktigt inspererad ;). Synd att jag inte har 5000:- :P

#3 1995:- för ett helt set på Kaffebrus.
#4 Hur klarar man sig med dom? Räcker 110 till portätt/husdjur?

Och Studiobild är hans hemsida.
mvh Martin

Räcker för F8, ISO 100, med blixtarna i paraply på 2 meters avstånd från modell, helkropp.
Använder kaffebrus 2000 kr blixtar och resultatet blir http://stilbild.nu
Hmm.. Borde man spara lite kanske? x) Vore ju superkul att ta lite studiofoton ju :). Heeelt nybörjare på detta. Hur stor plats tar det? Är det värt att köpa det om man vill ta lite porträtt på människor och husdjur? Inte så avancerat.

Som du ser i #8 , 2 meter till modell minst för att belysa helkropp. Sen beror du ju oxå på vilket objektiv du har, hur långt från modellen du måste stå.
Okej. Tack:)