Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 976 ggr
KarolinaNowak
0

Objektivhjälp

Nu står jag inför ett svårt objektiv val. Jag vet att jag tidigare frågat om hjälp ang detta, men nu är det mycket fler objektiv inblandade. Vad som ska fotograferas är, hästar, vilda djur & fåglar.

Och dessa är objektiven jag funderar över:

1. Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO
  2. Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM
  3. Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG
  4. Sigma EX 80-400/4,5-5,6 DG OS
  5. Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF
  6. Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6

Vilket passar bäst? Vilket ger bäst kvalité? osv..

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

KarolinaNowak
0

Putter upp :)

Varma Hälsningar

Martin
0

Har inget av dem själv, men har du läst om dem på t.ex. Fotosidan.se's recensioner?

Det jag tror man skall vara mest uppmärksam är på hur mycket tele man behöver - i förhållande till ljuskänsligheten, tänker då främst på 170-500 resp 200-500 som ju har lägre ljuskänslighet än de övriga. Har dock för mig att de fick bra betyg i recensionerna på Fotosidan då jag läste om dem för ett tag sedan.

mvh /Martin

mvh Martin

Fotokanen
0

jag har hört att sigmas 50-500 ska vara väldigt bra.. sugen på en sån själv också:P

KarolinaNowak
0

Jag har läst recensionerna om dem redan, och därför har valet blivit ännu svårare nu eftersom alla har fått både positiva och negativa omdömen.

Varma Hälsningar

Bulen
0

Jag tycker att Tamron gör bra objektiv. Jag har ett själv (men inte samma modell).

Fotokanen
0

Om man säger så hära då.. vad har du tänkt att använda det till?

KarolinaNowak
0

Fotografera hästar, vilda djur & fåglar.

Varma Hälsningar

Fotokanen
0

då skulle jag sattsa på ett 50-500 på grund av zoom omfånget jag har själv hållt på med sånt och jag har ett 50-200 50mm är bra tycker jag men 200är för litet för fåglar:P

Lakrits
0

Tja du borde kunna ta bort något av objektiven om du funderar lite på hur du skall använda objektiven. Själv skulle jag nog köpt Tamron SP 200-500 om jag var i din sits. Skall du fota fåglar och vildadjur kan du nog behöva all zoom du kan få. Visst är det bra med stort zoom omfång men jag tror du tappar lite kvalité med dem. Använd ett annat objektiv för lägre brännvidder isåfall. Sigma EX 100-300 är nog det bästa optiskt sett i gänget men kanske lite kort för vildadjur och vissa fåglar men det får du avväga.

Hälsningar Mattias

Isak
0

Jag skulle köpt Tamrons 200-500 + en telekonverter. Eftersom du redan har omfånget till 200mm så.

Men önskar dig lycka till med köpet.

Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

IronDavid
0

Har nu beställt mitt Sigma objektiv, 50-500mm F4-6,3 DG APO HSM !! :-D

Ska bli sjukt kul att se vad det går för!! :p

Hehe…

ElinH
0
  • Sigma 170-500/5,0-6,3 DG APO
  • Sigma EX 50-500/4-6,3 HSM DG
  • Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF

Tycker ett dessa tre går bort med en gång, så svag ljusstyrka lär knappast ge något vidare resultat.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Martin
0

#12 Många av de objektiven har fått väldigt bra kritik, så helt värdelösa kan de inte vara. Givetvis beroende på vilka krav man har. Jag vet en som sålde sitt Canon 600/f4 för att det inte var tillräckligt, och köpte ett Canon 600/f2.8.

De flesta av oss som behöver teleobjektiv skulle drägla och vara mycket glada om vi ens fick testa ett 600/f4. Skrattande

#13 Finns väl ingen anledningen att ironisera över en person bara för att personen gett ett svar som kanske man inte instämmer i.

Har du förresten hunnit testa ditt nya objektiv? Är intresserad av resultaten då jag också tittat på det.

mvh Martin

MB300E
0

#11 ska bli kul att se nått resultat, har sneglat lite på den gluggen, täcker ju in ett himmla zoom omfång.

gurin
0

Jo, även jag har sneglat lite åt den gluggen, Sigma 50-500, då den finns för 4/3 fattning också, men betänk att då blir den 100-1000. Jag är inte säker på att jag klarar att få skarpa bilder på 1000 mm. Möjligen på stationära objekt och med 12 seks antishock och fjärrutlösare samt ett stadigt stativ.

Bör bli en del brus också eftersom jag då antagligen måste öka ISO talet till minst 800. Men det skulle vara mycket kul att testa.

mvh/gurin

MB300E
0

he he, mm tror nog inte att man tar några super kvalitets bilder med den men rätt fränt med zoomen :)

IronDavid
0

Den är brutal, har gjort en hel del efterforskning på detta objektiv och det är bara grymt! : )

Kolla denna länken:

http://kuroneko3.seesaa.net/article/31360636.html

En japansk sida men bilderna funkar på svenska! : )