Datumstämplar, kompaktkamera Lumix TZ-95
Jag undrar om det finns någon här på forumet som har erfarenhet av Lumix TZ-95 och hur man får datumstämplar på bilderna. Sedan tidigare har jag en Lumix TZ-70 och där valde man i inställningarna om det skulle visas datum på bilderna som man tog. I TZ-95 har jag bara hittat inställningar för att stämpla bilder vid "uppspelning" av bilder i efterhand. För att få in datum så måste man så vitt jag förstått spara bilden på nytt. Konsekvensen blir ju då att jag på minneskortet får två lika bilder (dubbletter) en med datum och en utan. Eftersom jag gärna vill ha datum på mina bilder så får jag sortera bort bilder utan datum i datorn efter överföring till mitt bildprogram.
Har det blivit "omodernt" att datumstämpla bilder när bilden tas?
Finns det något alternativt sätt att få in datum, någon som vet?
Jag har försökt få något svar från Panasonic utan att lyckas ännu.
Jo, Metadata finns ju sparade på alla bilder. På min gamla TZ-70 kunde man välja om ex. datum skulle synas på bilderna i nedre högra hörnet. På mina gamla Canon-kameror fick man också med datum direkt i bilden.
På TZ-95 som jag nyss köpt hittar jag ingen inställning som ger att datum presenteras på samma sätt vid "inspelning". Däremot vid uppspelning och då får jag 2 likadana bilder med och utan datum eftersom man måste spara bilden på nytt för att få med datum synlig i bilden.
#2: Datum ”förstör” ju bilden och eftersom datum alltid finns med som Metadata så handlar det kanske om utskriftsformatet.
Du har originalbilden som du sedan kan manipulera. Det blir ju svårare tvärt om.
I dag är ju inte minneskapacitet ngt större problem så därför har man kanske valt den vägen.
Har alltså inget bra svar. 🙁
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här kanske du kan få ngn hint visserligen på tyska men du kanske känner igen menyerna:
Jo datumtryck kan ju tyckas "förstöra" bilden. Så som jag använder mina bilder så har det varit bra för mig. Tack så mycket för länken. Den beskriver precis så som jag gjort. Jag hade hoppats att det skulle finnas ett alternativ att skriva över originalfilen på minneskortet. Jag tror inte att den möjligheten finns.
#5: Irriterande när funktioner försvinner som man är van att använda bara för att det kommer en ny modell.