Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4508 ggr
iken
0

Fotoförening i Göteborg

Det hade varit trevligt om det funnits fotoföreningar man kunde engagera sig i och träffa likasinnade som också gillar att fotografera. Det är alltid trevligare att fota med någon än själv.

Såvitt jag vet finns det inga sådana föreningar i Göteborg. Jag har kollat de olika studentkårernas grupper och det finns inga fotogrupper. Det finns någon enstaka förening som sysslar med uråldrad fotolab med analoga kameror och detta är helt ointressant för min del då analoga kamerornas tid är helt över sedan 6-7 år.

Vad skulle sägas om att bilda en liten klubb här på fotoifokus? Det lär ju finnas ett femtiotal personer här som bor i Göteborg. Skriv en kommentar nedan ifall förslaget låter intressant eller om du känner till annan förening.

PAHultin
0

Det låter grymt intressant! Jag har dock inte tid med några aktiviteter förutom jobb och plugg förrän den 18 januari. Men efter det så kan jag behöva en fritidsaktivitet att fylla luckan som blir när min kurs är färdig.

Ingen mer i GBG som tycker at Ikens idé är bra?

johanb
0

Det finns flera fotoklubbar i Göteborg. Jag är medlem i Fotografiska Föreningen i Göteborg:

www.fotografiska.org

-Johan Bengtsson

jojjehanna
0

Mölndals fotoklubb var aktiva förr i alla fall och trevliga. Googla så hittar du dem säkert.

Martin
0

Googling på "Fotoklubb göteborg" gav rätt många svar.

Några länkar.

http://www.fkpan.se/

www.fotografiska.org

http://www.rafo.bd.se/foto/fotoklubb.html (länkar till flera klubbar i sverige, finns säkert några från Götet).

Skall dock tilläggas att jag inte djupgående kollat klubbarna, så kanske är det den typen av klubbar du redan nämnt.

mvh /Martin

mvh Martin

PAHultin
0

#2 Var inne och tittade på eran hemsida Johan, tyckte det verkade som ni inte var särskilt aktiva eller är det bara på nätet som ni inte är särskilt aktiva? Det nämndes i ordförandets ord att ni har månadsmöten och utflykter ibland, men om man kollade på bildserierna så var de flesta gamla och spridda skurar i tid.

Den enda aktiviteten som jag såg var en bildkritikafton (ikväll).

Jag är en nybörjare inom foto och skulle uppskatta att ansluta mig till en förening för att utvecklas och hitta likasinnande, ha fotosessions och liknande, min fråga blir då är ni rätt forum för mig? Jobbar ni analogt eller digitalt? Har ni bestämda kriterier för era medlemmar? Hur ser åldersfördelningen ut? Ja en hel drös med frågor egentligen men det väsentliga är väl om vad man får ut av er som medlem.

Jag är medveten om att det smartaste kanske skulle vara att skicka ett mail direkt till dig eller någon annan i styrelsen men då går iken mfl miste om ditt svar som jag tror kan vara av intresse för både er som förening (medlemsvärvning) och oss som intresserade.

Tacksam för svar ifrån dig Johan.

MVH Per-Anders Hultin

KurtB
0

Under Länkar överst på denna sida finns det många fotoklubbar.

Någon medlem i iFokus som är med i Mölnlycke Fotoklubb? Den verkar aktiv och ligger i Göteborgs utkant.

jojjehanna
0

#6 jag bor i Mölnlycke men är inte aktiv i den fotoklubben. Har för mig jag läste att det är inträdesprov, dvs man ska få bilder bedömda och så avgör de om man platsar eller inte i den fotoklubben. Det tyckte jag lät lite trist. Jag gillar mer när man är öppna, tillåtande och gärna intresserade av att även delge andra lite av det man kan.

johanb
0

Per-Anders Hultin:

Vår hemsida är lite död just p.g.a. vår webmaster just flyttat, andra förmågor i klubben håller just nu på att ta över den. Enda kravet på medlemmar är väl ett passionerat intresse fotografi…. Vi har medlemmar i åldrarna 20-90 (snart…). Mycket ingenjörer bland meldemmarna. Finns både digitala och analoga fotografer i klubben, men det digitala börjar ta över.

Bilder från vår jubileumsutställning för ett år sedan:

http://www.fotografiska.org/galleri/thumbnails.php?album=112

Utflykt nyligen:

http://www.fotografiska.org/galleri/thumbnails.php?album=150

MVH

Johan Bengtsson

d-play
0

Hej!

En exakt sådan fotoförening i Göteborg finns faktiskt redan. Den heter GOFF och finns på www.goff.se. Det är egentligen ingen förening utan mer ett nätverk för fotografer i Göteborg där vemsomhelst ska kunna ordna fototräffar och dylikt. Senast i helgen var vi ute på nattfoto och det var riktigt skoj. Det är gratis och öppet för alla!

Hoppas vi ses! :)

Rozzy
0

Är ansluten till Borås och Alingsås fotoklubb. Borås är mer aktiv men tom "på landet" är de föråldrade tiderna förbi så man behöver nog inte vara orolig för att alla står i mörkrummet i Göteborg, en klubb är ju vad deltagarna gör den till det handlar nog mycket om personkemi om man ska trivas.