Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 569 ggr
cole
0

K10D vs D80

Nu till den svåra frågan.

Jag har nu en K100D med 18-55 och (sigma)70-300 objektiv, samt en sigma ef-500 super blixt, och funderar på att inom en inte alltför avlägsen framtid uppgradera mig till något vassare hus.

Självklart så trillar K10D in snabbt på listan, känns som ett ganska självklart val.

MEN! 

Jag har ett flertal fotopolare som springer runt med sina nikon D80, en mycket sjukt trevlig och snabb kamera. Så jag står lite i valet och kvalet.

Det jag funderar mest på är den direkta skillnaden i bildkvallitet och färgåtergivning mellan Pentax och Nikon. Har hört att Nikon har bäst(?) färgåtergivning och ger "bäst" bilder. Jag har sätt flera bilder tagna med D80, och dom känns som om dom har strået vassare färger och skärpa än dom som är tagna från min k100D

Däremot så har K10D vunnit en hel hög med olika tester, och det talar ju självklart för den, +att jag har redan en hel del pryttlar.

Så den stora egentliga frågan är, hur stor skillnad är det i direkt bildkvallitet mellan k10d och nikon d80? under samma förhållanden med samma inställningar osv. Någon som har testat "first handed" och har personlig erfarenhet av dessa 2? Eller hänger det mer på vem som tar bilden?

MB300E
0

Vill påstå att det hänger lite på vem som tar bilderna, har en bekant som har en D80 som vi testat mot min samsung GX-10 som i grunden är samma som K10D.

I mitt tycke så är GX10 bättre, väldigt små skilnader i kvalitet på bilderna men tänk på att D80 saknar antiskak och en del andra saker som kan vara till fördel.

bildochfoto
0

Har dina kompisar objektiv som du kan låna så kan det också vara viktigt i ditt val.

K10D vann många priser förra året och blev årets kamera hos Eisa.

cole
0

på kringutrustningspungten så vinner nog pentaxen. har ju redan optik och blixt. men jag tänkte rent på bildkvallen.

MB300E
0

Hmm ja du, i bildkvalitet så ligger dom nog rätt lika faktist fast som jag sa, det beror väldigt mycke på vem som håller i grejjerna och vilken optik man har råd med.

ända sättet att se skilnad på dom är nog att du helt enkelt plockar med ett minneskort till en butik som säljer båda och sedan knäppa av några bilder med varje och jämföra.

cole
0

Ja det blir väl en liten tripp ner till media markt misstänker jag. Dom har ju faktiskt kamerorna igång. Bara köra på auto läge och ta några bilder då, eller ska man testa några speciella inställningar?

gurin
0

Cole

Jag vill komma med en invändning här. Ju mer komplicerad kamera destom mindre är det att "bara köra på autoläge". Autoläget visar bara hur bilden blir när du använder de inställningar som tillverkaren tycker att en som inte kan någonting vill bör få. Det säger inte så mycket om själva kamerans kapacitet. Vitsen med en DSLR är ju att ditt huvud skall kunna styra i stället för husets automatskalle.

Det gäller att optimera det man har och det gör du deffinitivt inte genom att göra ett sådant test.

Är du trött på din 100D uppgradera till K10D. Du har ju redan kringutrustning. Så skulle jag ha gjort, men det är jag det.

Men som bild och foto skrev skall ni jaga i flock kan det underlätta för plånboken och för släpbarheten att ni delar objektiv och annan kringutrustning.

Själv jagar jag ensam eller i par med min hustru och då delar vi system med var sitt hus. 

mvh/gurin