Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 212 ggr
Uppkatten
0

Ljusmätaren

Var hittar (ser) jag ljusmätaren? Har en Sony a6000.

Ser bara en massa andra krumelurer + ett histogram…

Hittar ingen info i manualen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2021-07-07 19:03 av Uppkatten
Uppkatten
1

Ah, nu tror jag att jag fattat. Först lämna auto ISO-läget och därefter läsa av på samma skala som vid exponeringskompensation? F'n för otydliga manualer…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
0

Är det en ljussättare som mäter Lux eller vad visar den?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Uppkatten
0

#2 Ja, du, ingen aning 😊 . Jag satt och kollade på en av Moderskeppets instruktionsfilmer och ville begripa, men så långt som till enheter kom jag nog aldrig… 😊 Men jag begrep i alla fall att man skulle ändra på bländare/slutare/ISO och på så sätt hålla sig kring nollan på ljusmätaren (om det var där man strävade efter att vara), och så skulle man ha koll på histogrammet så att bilden inte blev överexponerad… 😊

Ja, jag behöver se filmen några gånger till för att få koll på det där 🤣, men till sist så brukar jag få kläm på vad jag ska göra 😊.

Niklas
0

Okej, handlar artikeln om hur man använder manuella inställningar på kameran?

Uppkatten
0

Ja, precis. Men det är ingen artikel, utan en av deras filmer. Men det handlade väl om att exponera så rätt som möjligt.

Niklas
0

Okej, då förstår jag.