bönsyrsa

Fantastisk bildserie. Mjölmasken hade inte mycket att försvara sig med!!
Jösses, helt underbar serie. Men förväntade mig nästan en riktigt nära bild från dig med;)
fantastiska färger och fokus som vanligt.
//Pia
Riktigt grymma bilder!

Vilket jäkla djur. Såg en bönsyrsa käka upp en svart änka för ett tag sedan. Spindeln hade inte en chans.
Bildserien är imponerande. Jag hade dock gärna sett att du försökt gå ner lite mer istället för att fotografera ovaninfrån.
Tror det hade gjort bilderna mer intressanta.
Mvh Marcus

Tack för kommentarerna !:-)
Nu var jag på i princip samma nivå som bönsyrsan men den är ju ganska liten ännu runt 4 cm så han/hons höjd är ju runt 2 cm så att få bilder helt i nivå är svårt men de kommer nog att funka när den är fullvuxen för då kommer den att vara runt 9-10 cm lång och borde väl vara runt en 5 cm hög då och då går de ju att få bilder rakt på .
mvh/bjorsa
Gillar också bilderna, i vanlig ordning. Riktigt häftiga!
Skulle dock försökt få bort skuggorna då de på ett par av bilderna var ganska störande.
Dock kanonskärpa och fina färger - bra jobbat över serien!
mvh Martin

Tack ! :-)
Att undvika skuggor blir ju svårt med blixt och på vissa bilder testade jag med 2 blixtar för att just få 2 skuggor men visst dom kanske är störande men hur skulle jag gjort för att slippa skuggorna när jag fotar med blixt mot vitt papper ?
mvh/bjorsa
jag tyckte skuggorna gjorde mycket av bilden däremot. De fick en mer dimensionellt utseende och inte blev så platta.
//Pia
#18 Är själv rätt dålig på det där med blixtar, men vet inte om det hade gått att undvika genom någon sidobelysning? De bilderna jag mest reagerade på var just de med dubbla skuggor, skuggorna blev på något sätt det jag fastnade vid.
Ett alternativ kanske kan vara att ta en bit papper (ca 1 dm) och klippa det som en ruterform (om man tänker på kortlek) fast med platta istället för spetsiga hörn, och sedan tejpa den så att den bildar som ett segel på blixten. Då sprids ljuset mer. Har inte prövat den själv, men sett konstruktionen användas för macrofotografering. Vet dock inte om den tar bort alla skuggorna.
mvh Martin

MYCKET fina bilder!
Sigma lär ha jättebra macrogluggar, vad använder du?

Tack !:-)
Till dom här bilderna använde jag pentax smc-dfa 100 mm 2,8 macro var på väg att köpa ett sigma 70 mm macro men tog sådan tid att jag efter några månaders väntan hoppade på ett pentax istället när dom fick in det trots att de var dyrare men tycker de funkar bra men ett sigma 70 mm macro får de bli någon gång under nästa år hoppas jag
mvh/bjorsa