Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 193 ggr
Uppkatten
0

Rengöring kamera

Hur ofta brukar ni göra ren/eller låta göra ren er kamera "invändigt" för att få så bra bilder som möjligt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
1

Jag köpte spatlar med någon sorts mikrofiberliknande yta och gjorde rent sensorn med dem. Nuförtiden tror jag de flesta systemkameror har självrengörande funktioner inbyggda.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Uppkatten
0

Hmmm…. har inte sett något om självrengörande funktioner på mina både kameror (Sony a6000). De har inte så många år på nacken.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
1

Okej, jag vet att Canon har det.

Uppkatten
0

Nu såg jag att det finns ett rengöringsläge i kameran. Är det det jag kan använda? Tar man bort objektivet då innan man trycker på rengöringsläge, eller ska objektivet sitta på?

Niklas
0

Jag gissar att det fäller upp spegeln så att den inte sitter i vägen för sensorn. Då måste du ta bort objektivet för att göra rent.

Uppkatten
0

#5 Har spegellös kamera…😊

Niklas
0

Okej. Då kanske du får titta i instruktionsboken vad rengöringsläget gör. 🙂