Hjälp sökes, lightbox 2
Hej.
Någon som kan lightbox 2 galleriet bra? Har fått problem då man klickar upp bilden så "svartnar" ändast grund rutan. Det jag är ute fter är att hela layouten ska svartna så att bilden som visas bland annat kan bli större. Vet du hur man gör? Är otroligt tacksam för hjälp.
Här kan du kika på problemet; www.ceciliajacobson.se under fotogalleri

Det blir så eftersom galleriet ligger i en iframe. Vet inte om det går att göra så att allt blir svart.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Borde gå att fixa med nått i stil med
eller nått liknande :)
tänk på att hela iframe grejen ska vara en rad :)

du saknar även en icon på din sida som ska finnas under /images/closelabel.gif
rimligt vis ska det vara en bild där det står "stäng"

Tack så jätte mke, ska se om de funkar.

Hej igen, nu har jag fått tänka om och har därmed fått det att funka. Men, precis som du sa #3 så synd varken "close" knappen eller någon annan bildikon som ska synas. Allt är uppladdat på hemsidan?
Vad är felet?
Mvh

Hmm ja du, kan ha att göra med gemener och versaler, vet att vissa webservrar är känslig för det, om man E.X har en fil som heter någonting.GIF och i länken på sidan skriver någonting.gif så blir det så.
Är också väldigt viktigt att det är just en gif fil så det inte är en JPG eller nått annat man har där.
Det kan vara lite svårt att se vad filändelsen är i windows eftersom att den inte skriver ut kända filändelser som .gif .bmp .exe med flera men man kan få den att visa det i utforskaren eller denhär datorn eller vad du nu använder för att kolla vad en fil heter genom att gå uppe i menyfältet och klicka på verktyg sedan mappalternativ och därefter väljer du fliken visning under det har du en lista med alternativ, avmarkera dölj filnamnstilläg för kända filtyper.
efter det ska du kunna se vad filerna heter och om du vill också byta ut namnet på dom och ändra mellan stora och små bokstäver i ändelsen :)

Hmm sorry, har hittat dit problem med varför bilderna inte syns.
Du måste skapa en katalog på webservern som heter images och i den ska du lägga bilderna, just nu har du alla filer i roten på websidan.
alltså du har inga kataloger alls utan allt ligger bara direkt på webservern :)
En fråga bara angående lightbox…Mitt lightbox album fungerar i princip felfritt, det enda jag stör mig på är att close knappen och den där snurrande saken när bilden laddas inte syns. Har kollat igenom css koden grundligt men hittar ingenstans där dessa bildlänkar finns.

close knappen ska vara en bild och ligga under images kattalogen så jag antar att kanske den andra saken ska det med.
borde vara en gif
Jo, det vet jag (har dock ingen images katalog, lägger upp alla bilder i roten och ändrar sökvägen bara) men jag hittar inte stället ikoden där bilderna finns?
#lightbox{
position: absolute;
left: 0;
width: 100%;
z-index: 100;
text-align: center;
line-height: 0;
}
#lightbox a img{ border: none; }
#outerImageContainer{
position: relative;
background-color: #fff;
width: 250px;
height: 250px;
margin: 0 auto;
}
#imageContainer{
padding: 10px;
}
#loading{
top: 40%;
left: 0%;
height: 25%;
text-align: center;
line-height: 0;
}
#hoverNav{
top: 0;
height: 100%;
z-index: 10;
}
#imageContainer>#hoverNav{ left: 0;}
#hoverNav a{ outline: none;}
#prevLink, #nextLink{
width: 49%;
height: 100%;
background: transparent url(http://www.sarastenmark.se/blank.gif) no-repeat; /* Trick IE into showing hover */
display: block;
}
#prevLink { left: 0; float: left;}
#nextLink { right: 0; float: right;}
#prevLink:hover, #prevLink:visited:hover { background: url(http://www.sarastenmark.se/bakatlabel.jpg) left 15% no-repeat; }
#nextLink:hover, #nextLink:visited:hover { background: url(http://www.sarastenmark.se/nastlabel.jpg) right 15% no-repeat; }
#imageDataContainer{
font: 10px Verdana, Helvetica, sans-serif;
background-color: #fff;
margin: 0 auto;
line-height: 1.4em;
overflow: auto;
width: 100%
}
#imageData{ padding:0 10px; color: #666; }
#imageData #imageDetails{ width: 70%; float: left; text-align: left; }
#imageData #caption{ font-weight: bold; }
#imageData #numberDisplay{ display: block; clear: left; padding-bottom: 1.0em; }
#imageData #bottomNavClose{ width: 66px; float: right; padding-bottom: 0.7em; }
#overlay{
top: 0;
z-index: 90;
height: 500px;
background-color: #000;
}
Förlåt så hemskt mycket att inlägget blev så långt!

tyvär så har jag själv inte hållit på så med det galleriet själv men jag antar att du har en del java och annat i det och fins det java så kan länkar med mera ligga inbäddad i en class fil som du tyvär inte på ett smidigt sätt kan ändra, så enklast vore nog att helt enkelt skapa en image map där du har dom bilderna.