Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 743 ggr
berra
0

Hjälp med Photoshop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon som kan hjälpa mig med ett tackkort som jag i min tur har fått hjälp med.

När jag skulle skicka iväg det till uppdragsgivaren så upptäckte jag ett STAVFEL …shit!

Hur ska jag gå till väga för att ändra en bokstav.

Någon som har ett förslag.

Robert
0

Du menar att du inte sparade ned i psd? Kan du markera var stavfelet är, min danska är dålig.

Hälsningar

Robert

Zpookey
0

Jag tycker att du borde göra om bilden…typsnittet är alldeles för "grötigt" med tanke på högtiden…..en mer elegant stil hade passat bättre.

Annars ser det snyggt ut. Glad

Fotord
0

Grötigt eller inte.

Bokstäverna går i varandra på ett lustigt sätt och det enda jag kan råda dig till är att du öppnar jpgfilen samt ett tomt dokument med genomskinlig bakgrund. Där skriver du den rätta bokstaven med båda omgivande bokstäver.

1. Markera den genomskinliga bakgrunden med "trollspöt".
  2. Invertera markeringen med ctrl-shift-i och klipp ut texten.
  3. Klistra in den över felaktigheten och passa in bokstäverna före och efter. Ibland går det lättare om du sänker opaciteten för det överliggande lagret så det blir halvgenomskinligt. Du kanske kan behöva ändra storlek med ctrl-t eller om du ändrar storlek på texten med textmarkeringsverktyget
  4. När du passat in det bra så klickar du bort ögat på den nya texten, markerar det underliggande lagret och retuscherar bort den felaktiga bokstaven med klonstämpeln.
  5. Gör det överliggande lagret synligt igen och gör det helt ogenomskinligt.

… eller så gör du om det under förutsättning att du har det frilagda kvar på separata filer. Ibland går det snabbast eftersom du gjort det en gång förut.

berra
0

#1 Jo jag har sparat i psd också som tur är.Stavfelet är ordet KONFIRMATION som jag stavade till konfErmation.

#3 Tack för instruktionerna fotord,skall försöka rätta till det.

Robert
0

#3, bra tips.

#4, då ändrar du bara texten i psd i textlagret.

Jag har gjort samma misstag för många gånger med retuscherade bilder. Bilder mognar ibland över en natts sömn. Saker som man la in i bilden ser inte alls lika bra nästa dag. Med en komplett psd fil så går det att gå tillbaka och ändra. Försök att jobba med lager och lagermasker.

Hälsningar

Robert