Foto iFokus

Foto

Läst 358 ggr
mikal
0

En gammal LEICA-kamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Hejsan

Jag skulle behöva er hjälp.
Efter att ha gått igenom lite gömmor från ett arv så har det dykt upp en kamera med tillbehör och jag ställer mig frågan om det är något att spara eller hiva på tippen då mitt fotointresse sträcker sig till mobiltelefonen som längst, tyvärr.

Jag bifogar någon bild så kanske någon kan hjälpa mig?

Tack på förhand
Hälsningar Mikael

Liz85
0

Jag tycker inte du ska kasta den på tippen. I alla fall inte i första taget. Det där är ju ett stycke kamerahistoria.

Om du nu inte vill behålla den själv så, även om de flesta numera fotar med digitalkameror finns det en del folk med stort kamerakntresse som samlar på gamla kameror och tillbehör.

Kolla runt på nätet då efter intresse eller hör av dig till någon kamerasamlare direkt och se om de är intresserade. Här nedan är till exempel en länk till en person som har kameramuseum.

https://www.cyberphoto.se/captains-log/kameramuseum

Kameramuseum
mikal
0

Tack för ditt svar.

Jo i och med att det var Leica så reagerade jag eftersom jag känner igen tillverkaren från andra produkter.

Martin
0

Håller helt med - inte kasta. kanske hitta en leica-grupp på FB och ställa frågorna där.

Jag kan inget om Leica men ser ut att vara en M2 om jag tolkar siffrorna rätt.

Då verkar den ha ett värde också, beroende på skick och annat. Sökte snabbt på tradera:

https://www.tradera.com/search?q=leica%20m2&categoryId=0

mvh Martin

Köp och sälj bland auktioner och till fast pris på Tradera.com. Fynda bland massor av auktioner.
Niklas
0

Hur är det med begagnade Leica-kameror? Är de lika efterfrågade som objektiven?

– Ja, speciellt M-modellerna är efterfrågade. Allt ifrån de analoga M2- till M7-modellerna samt naturligtvis också de digitala kamerorna. Det finns fortfarande ett intresse för att fotografera analogt, det vill säga med film, och för det ändamålet är analoga Leica-kameror utmärkta redskap. Lägg till detta att Leica fortfarande erbjuder service på sina analoga kameror. Det är inte många tillverkare som tar emot kameror från 1950- och 1960-talet, men det gör Leica. Detta ger en säkerhet när man köper begagnade Leica-kameror. Det finns service och fortfarande reservdelar till merparten av kamerorna. Det kan man inte säga om alla märken, vilket är viktigt att tänka på om man står i begrepp att köpa en begagnad, analog kamera. Finns det inte reservdelar kan glädjen bli kortvarig.

» Leica Center Stockholm - Att köpa begagnat

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

mikal
1

Tack allesammans!
Vad snällt av er.
Ja men då får kameran vara kvar ett tag

Ha det gott alla!