Foto iFokus

Foto

Läst 428 ggr
[rolnor]
2021-02-26 16:42
0

Videokamera

Jag funderar på att göra en kort film.
Jag kollar på olika kameror, många kostar från 10k och uppåt men det finns sådana med mikrofon för 2-3k. Vad ska jag välja? Jag har begränsad budget och kan klara mej med enklare utrustning såvitt jag kan se just nu. Hur mycket sämre är dom billiga och på vilket sätt är dom sämre? Är det fps?

johan
2021-02-26 16:57
1

Om du har en nyare iPhone eller Android-telefon är sannolikheten stor att du har en riktigt bra videokamera i fickan redan.

Då skulle du kunna satsa på att köpa en lite bättre mikrofon till mobilen istället.

Mvh // Johan

Niklas
2021-02-26 17:14
0

#1: Det var min första tanke. Det finns gott om tester som visar att mobiler kan vara lika bra som proffsvideokameror.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
2021-02-26 17:20
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte färsk men fortfarande relevant.

Niklas
2021-02-26 17:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Samma med den här.

[rolnor]
2021-02-26 18:36
0

Tack, jag har en bra iPad, kan den duga? Mikrofon är väl ganska billig?

[rolnor]
2021-02-26 19:44
0

Kollade länkarna. Min mobil är nog sämre än den testade.
Har tittat på kameror i denna prisklass:
https://www.amazon.se/ORDRO-Videokamera-videoinspelare-vidvinkellins-kamerahållare/dp/B087RFVCG3/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Ordro+camcorder&qid=1614364939&sr=8-1

Vad är sämre hos denna jmf med en för 10k?

Niklas
2021-03-01 13:13
0

#5: Det finns iPad som har bra kameror. De är härliga att filma med tack vare den stora skärmen. Möjligen skulle jag skaffa eller bygga ett skal med handtag på så att den blir lättare att hålla vid filmning.

iOgrapher nämns ofta i såna sammanhang:

» Mobile Filmmaking case for the iPad and iPhone

Turn your iPad & iPhone into a full blown video camera with the iOgrapher mobile media filmmaking case.
Niklas
2021-03-01 13:23
0

#6: Jag skulle tro att du får optisk zoom i stället för digital, möjligen bättre servicemöjligheter med ett känt märke, bättre optik, bildstabilisering.

Om du tittar på recensionerna får du en idé om vad som inte håller måttet:

» Amazon.se: Kundrecensioner: ORDRO Videokamera 4k videokamera 1080P 60FPS IR nattvision videoinspelare 3,1 tum IPS pekskärm WiFi videokamera med mikrofon, vidvinkellins, kamerahållare och 32 GB SD-kort

Hitta användbara kundrecensioner och betyg för ORDRO Videokamera 4k videokamera 1080P 60FPS IR nattvision videoinspelare 3,1 tum IPS pekskärm WiFi videokamera med mikrofon, vidvinkellins, kamerahållare och 32 GB SD-kort på Amazon.com. Läs ärliga och objektiva produktomdömen från våra användare.
[rolnor]
2021-03-02 16:38
0

Tack Nicklas.

Är ju merparten som sågar den totalt. Just att ljudet blir ekoigt och bilden suddig är ju inget man kan stå ut med alls även om kameran inte är så dyr.
Jag ska prova filma lite mer med min ipad, se om det duger. Jag har en sony a200 också, den går väl att filma med?

Niklas
2021-03-02 18:19
0

Enligt vad jag lyckas läsa mig till har inte Sony A200 videokamera.

[rolnor]
2021-03-02 21:52
0

Ah, minns fel då. Den är ju rätt utdaterad också. Ska fråga också, har du sysslat nåt med deepfake?

Niklas
2021-03-03 09:27
0

#11: Jag har bara läst om deepfake men inte försökt göra filmer själv.

[rolnor]
2021-03-04 21:59
0

Jag har börjat göra deepfake, tar minst nåt dygn räkna på även för en snabb dator.
Gäller ha bra filer utgå från, är nog största problemet. Jag vill byta mitt ansikte mot ett annat, ett problem ser ut att vara att jag är lite rund så resultatet blir en rundare version av andra ansiktet. Funderar på att banta ned mej, hi, hi, om jag gör mitt ansikte på den andra personen ser det ut som en yngre, smalare version av mej.

Niklas
2021-03-09 10:55
0

Hehe, vad ska du göra med det när du är klar? Eller är det bara för att det är roligt?