Lite hjälp tack!
Jag håller på att spara ihop till en systemkamera, och har läst runt överallt om vilken man ska välja osv osv. Jag är nybörjare så jag vill gärna ha en relativt enkel kamera, men som man även kan "avancera" lite med. Tänker mest fota djur, natur troligtvis. Lite av varje sådär. Har kollat på Nikon D50 och Canon eos 400d, eftersom jag har två bekanta som har de modellerna. Jag är mer sugen på Canon. Kan man jämföra dessa modeller eller är det två Helt olika kameror ? Annars vill jag gärna ha konkreta tips på exakta kameramodeller ni tror skulle passa :) Är ooooooooooerhört tacksam för svar, från er fotokunniga människor!:)

Hej Linda alla nya digitala systemkameror går att köra i AUTO läge bara att sikta och ta kort, är faktiskt lättare att fota med en systemkamera i autoläge än med dom flesta kompaktkameror, kameran gör jobbet åt dig. Sen när du börjar känna att du klarar av kameran så är det bara att börja utforska dom andra lägena. Slutar prioritet. bländare prioritet och till sist fullt manuellt läge där dy styr precis allt sj.
Jag kör bara Nikon, Hur 400D är kan jag inte utala mig om har bara kännt på den. Men har kört både Nikon D40 D40x D50 D80 och D200. Som första systemkamra skulle iaf jag köpa D40 eller D40X.
/Christian

Jag skulle inte köpa D40 eftersom den måste ha objektiv med autofokus…hellre D50 eller D70 i så fall om du ska köpa begagnat…
Har jag råd skulle jag satsa på D80 om Nikon spara litet längre. Det är det värt.
Eller om jag vill gå budget så är 400D mer för pengarna. Jag skulle nog hellre köpa ett 50mm fast objektiv snarare än det 18-55mm som brukar följa med som kitobjektiv. För det använder jag aldrig numer när jag har skaffat objektiv som tar bättre bilder.
Känns värdelöst att ha ett objektiv stående som inte går att sälja heller..
50mm:1.8mm är ljusstarkt så att du kan ta bra bilder inomhus. Dessutom kan du ta en hel del bra andra bilder med det.. Det finns motsvarande till Nikon också…

Håller inte med dig där, man behöver objektiv med autofokus motor för att autofocusen ska funka och det sitter det i dom flesta nya objektiv. Och objektiv utan autofokus motor vill man oftast fokusera manuelt ändå. Köper man tex d40 begagnad får man ofta objektiv med på köpet.
#2 Jag tror att du och andra som kritiserar Nikon D40 bara för att autofokusmotorn sitter i objektivet tycker att Canon skall ha någon slags ensamrätt på lösningen med autofokusmotor i objektivet???

Kitzoomarna 18-55 och 55-200 från Nikon har i förhållande till priset en mycket god kvalité. Jag lovar dig "bildochfoto" att du skulle bli mycket överraskad om du själv fick jämföra med motsvarande lågpriszoomar från Canon. Att backa tillbaka i tiden och köpa en begagnad Nikon D50/D70 när det går att köpa en helt fabriksny Nikon D40 till en mycket bra pris tycker jag känns helt fel.
Att du som erfaren fotograf använder fasta objektiv kan jag till viss del förstå. Men för oss andra som just tagit steget upp till vår första systemkamera är nog normal- och telezoomarna det mest flexibla och användarvänliga objektiven.

Nikon D50 tillverkas inte längre
Tycker det låter som ni rekommenderar Nikon iaf ? Eller misstolkar jag ? (; Jag kör gärna på nån mera budget, eftersom jag bara ska fota för nöjes skull. Är Canon att rekommendera då, om jag vill gå lite lägre ner i pris ? Nikon kostar ju ändå lite mera.
#5, men den säljs fortfarande, det är huvudsaken! :P
#6 Nej, Nikon D50 säljs inte längre i butiker.

#4 Nej min kritik mot att Nikon D40 inte har autofokus i kameran har att göra med att man blir begränsad till nya objektiv och man får ett begränsat urval av objektiv. Inget i sig mot Nikon. Skulle själv köpa en D80 idag om jag skulle köpa en instegskamera…och inte en 400D…men det beror på att jag vet att det finns en hel del begagnade Nikonobjektiv för naturfoto…och att huset är robustare än 400D…det beror alltså på vad jag fotograferar….
Nja…jag vill nog mena att det inte spelar någon roll vilken erfarenhet man har om man har nytta av ett fast objektiv som är ljusstarkt…Du har större använding av ett ljusstarkt objektiv än du har ett kitobjektiv som du antagligen kommer använda i maxlägena…
flexibiliteten i ett fast objektiv sitter ju i dina ben..du får gå nära om du vill ta en litet närmare bild…eller längre ifrån om du vill ha en översiktsbild…
det är klart sjuste att inte behöva använda blixt vid släktträffen….mycket trevligare bilder när ljuset är litet halvtaskigt..
Jag har precis köpt en canon 350d och jag rekomenderar den jätte mycket. om man jämför med nikon d40 så är den billigar eoch har 2 piclar mer. plus att nikon inte har autofokus i kameran.
jag köpte canon 350D + objctiv 18-55 + en as snygg/bra väska för 5455 eller nått. nikon bara kamera och objectiv kostar 5995.
länk här kan du jämför dem båda!

Recensioner..
Jag rekommenderar Canon som också har mer i betyg. Har ingen erfarenhet av Nikon så kan tyvärr inte jämföra själv.
Uppskattar verkligen jättemycket att ni tar er tid att svara här! :) Jag har nästan helt bestämt mig för en Canon ändå, vet inte riktigt varför, jag dras bara mer till Canon än Nikon, varför kan jag som sagt inte förklara^^
Vet ni hur 400D fotar i mörker ? Då menar jag med standardobjektivet (18-55), då det är det jag kommer satsa på isf.
Men om du ska köpa en Nikon D50 får du somsagt köpa begagnat efter den varken säljs eller tillverkas längre!
#12, jajaja, jag hade kanske fel, men jag pratar om Nikon överhuvutaget nu :) Eftersom jag fått veta att den inte säljs.
Så här fotar canon 350D i mörker. :)

Jag rekomenderar min Sony A100
Här har du en en länk med all info du behöver. 
http://www.digitalfotoforalla.se/download/pdf/DIG_SV_11_6869.pdf
Här har jag en bild… men det har jag klippt ner lite grann så pixlarna verkar ha blivit lite förstörda… om du vill se mina bilder med Sony A100, gå in på:
http://mandylion.bilddagboken.se/
Lycka till med ditt kamera köp.
#14, ser ju bra ut, vad jag kan se! :) Det är en sak jag verkligen saknar med kameran jag har nu, att om man fotar i mörker så ljusar blixten upp hela bilden o man kan tro att den är tagen på dagen. O tar man utan blixt o försöker så blir den bara brusig o inte alls bra. Jag vill kunna ta såna bilder som du visade nu tex :)
#16, jag ska kika :)
Jo denna kameran är jätte bra. det är två inställningart jag använder mej utav nu som nybörjare och det är Tv och Av.
Ena väljer man bländar öppningen med och då ställe rkameran in slutartiden själv, eller så väljer man slutartiden och då ställer kameran in bländar öppningen.
Jag va innepå canon 400D först men tänkte att det inte är så mycke tsom skiljer dem åt, och priset är betydligt bättre på 350D speciellt med det kittet, måste säg att kamera väskan var jätte bra! och snabb levernas, jag beställde den på en helg och jag hämtade ut den på måndagen :)
Hade med mej kameran på en kvälls promenad, det var lite svårare att ta kvällsbilder då, hehe! man måste hitta något bra att sätta kamerna på för att få den stilla och då kan man vekligen inte få den vinkel man vill ha! haha.
#18, ok :) Vart köpte du din?
Jag har kollat lite på Sony A100 nu, och tycker den verkar ungefär som Canon EOS400D, eller? Sony'n har bildstabilisator (stavning?!), vilket inte Canon har. Är det nåt att haka upp sig på, eller hur bra är det egentligen, ni som kan foto ? :)

Taci
Sen är det fåga om hur man vill att kameran ska kännas i handen. När jag själv var på jakt efter kamera så kände jag på 400d och Sonyn… måste säga att Sonyn känns som en kamera. Den är inte plastig och den är rejäl - tung/skön att ha i handen.
… det är ju alltid så att man talar bra om det man har… man har ju det utav en anledning. Som de flesta här.
Förstår att det blir en jungel med alla svar. Jag frågade inte så mkt… frågade ett par personer och sen gick jag efter min egen intution, min egen känsla. Bäst är att gå till butiken och ta ett par bilder och se vilka kameror som faller dig i smaken samt är sköna att greppa taget om.

#19 på komplett 5455:- för kamerahus objektiv och väska.

#21 men vad menar dom med detta ?
4.995:- Finansieringspris: 181:-/mån (36 mån)
I tillägg tillkommer 35 kr i månadsavgift och 250 kr i uppläggningskostnad/kund. Kreditköpspris för denna produkt: 8.011 kr (inkl. effektiv ränta). Allmänna villkor och effektiv ränta. Vid köp av flera produkter blir din totala kreditkostnad lägre.
#11 Hur en kamera fotograferar i mörker beror ju mest på objektivet.