Lite hjälp tack!
Jag håller på att spara ihop till en systemkamera, och har läst runt överallt om vilken man ska välja osv osv. Jag är nybörjare så jag vill gärna ha en relativt enkel kamera, men som man även kan "avancera" lite med. Tänker mest fota djur, natur troligtvis. Lite av varje sådär. Har kollat på Nikon D50 och Canon eos 400d, eftersom jag har två bekanta som har de modellerna. Jag är mer sugen på Canon. Kan man jämföra dessa modeller eller är det två Helt olika kameror ? Annars vill jag gärna ha konkreta tips på exakta kameramodeller ni tror skulle passa :) Är ooooooooooerhört tacksam för svar, från er fotokunniga människor!:)

Hej Linda alla nya digitala systemkameror går att köra i AUTO läge bara att sikta och ta kort, är faktiskt lättare att fota med en systemkamera i autoläge än med dom flesta kompaktkameror, kameran gör jobbet åt dig. Sen när du börjar känna att du klarar av kameran så är det bara att börja utforska dom andra lägena. Slutar prioritet. bländare prioritet och till sist fullt manuellt läge där dy styr precis allt sj.
Jag kör bara Nikon, Hur 400D är kan jag inte utala mig om har bara kännt på den. Men har kört både Nikon D40 D40x D50 D80 och D200. Som första systemkamra skulle iaf jag köpa D40 eller D40X.
/Christian

Jag skulle inte köpa D40 eftersom den måste ha objektiv med autofokus…hellre D50 eller D70 i så fall om du ska köpa begagnat…
Har jag råd skulle jag satsa på D80 om Nikon spara litet längre. Det är det värt.
Eller om jag vill gå budget så är 400D mer för pengarna. Jag skulle nog hellre köpa ett 50mm fast objektiv snarare än det 18-55mm som brukar följa med som kitobjektiv. För det använder jag aldrig numer när jag har skaffat objektiv som tar bättre bilder.
Känns värdelöst att ha ett objektiv stående som inte går att sälja heller..
50mm:1.8mm är ljusstarkt så att du kan ta bra bilder inomhus. Dessutom kan du ta en hel del bra andra bilder med det.. Det finns motsvarande till Nikon också…