Suddiga bilder....
Hej på er.
Jag hoppas någon kan hjälpa mig…
Jag har en gammal gammal Nikon D60. Den används i stort sett aldrig annat då jag ska fota mina katter och kattungar i min uppfödning. Då är den mycket lättare att använda än mobilkameran.
Fick tipset att det går bra att använda det kamerahuset men fick rådet att köpa ett nytt objektiv som är snabbt och ljusstarkt för det ändamålet.
Jag köpte då ett objektiv som heter "AF-S DX NIKKOR 35 mm f/1.8G" vilket var det jag råddes till att använda.
Nu till problemet:
Vad jag än gör när jag ska fota katterna så blir fotona suddiga och oskarpa. Fotar jag en lampa eller bok eller vad som helst annat som är helt still så blir fotona bra.
Skulle vara så otroligt tacksam om någon kan råda mig till vilka inställningar jag ska göra och vad jag kan göra för att felsöka.
Tackar så mycket i förhand!
//Alexandra
Lägg in lite bildexempel och berätta vad du har använt för inställningar. Då blir det lättare än att gissa.
Låter som om du har för långa slutartider.
För att få kortare slutartider behövs mer ljus så testa följande.
Välj A (aperture) på programratten.
Välj bländare f2.8 (f1.8 ger mer ljus men något sämre bildkvalité)
Kontrollera ISO, ISO200 ger bäst bildkvalité men för att få mer ljus måste du säkert välja minst ISO800.
Tänd mer lampor och belysning.
Sikta på kattungarna och se vad kameran vill ha för slutartid. Du bör behöva minst 1/30s kanske mer 1/60, 1/120 om de är snabba och rör på sig.
Att tänka på när man kör med stor bländare (lågt f-tal) som f1.8 är så blir skärpedjupet mycket kort. Suddigheten i bakgrunden blir extra tydlig. Kan vara så extremt med f1.8 att nosen du siktar på blir skarp men allt annat blir suddigt. Lösningen är mindre bländare säg f4 och mer ljus, högre iso, längre slutartid.
#2: Jag tror inte 1/120 räcker för rörliga djur.
Vid 1/60 och längre tycker jag att man ska använda stativ. Risken för både rörelseoskärpa och skakningsokärpa är stor annars.
Placera katterna i närheten av ett norrfönster för att få bättre ljus.
Kattungar är särskilt svåra för även en kattunge som är stilla har någon slags "darr" i sin kropp (i vart fall när de är riktigt små). Dessutom far de ju gärna omkring.
När jag började fota katter/kattungar valde jag ofta sportläge-inställningen, d v s en automatinställning (SONY-kamera), och jag tycker än i dag att det är en bra funktion just när det gäller att fota katter/kattungar.
Jag brukar också ha matningsläget inställt på Kontinuerlig tagning, så att jag alltså tar många bilder i rad.
Ljuset bakifrån eller från sidan, och gärna dagsljus.
Har ett 1,8/32 objektiv som jag gärna använder när jag fotar katter, men använder även andra objektiv.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-02-03 16:25 av Uppkatten
Du har för lång slutartid. Använd läget där du själv väljer slutartid. 35mm är väl ungefär normaloptik på den kameran, motsvarar 50 mm på fullformat? Busar katterna så skulle jag gissa att du bör använda 1/500 eller kortare. Höj ISO om det krävs för att få tillräckligt kort tid.
- Redigerat 2021-02-23 06:49 av hemul