Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 457 ggr
iken
0

RAW vs Jpeg bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Besökte en Sonja Alden koncert (helt gratis:-)))

Tog en del bilder på enbart jpeg läge och en del på raw+jpeg.

Här är ett exempel på ISO 1600 där Jpeg bilden blev kraftigt överexponerad. RAW bilden´s EV drog jag i efterhand ner med 1.33 EV och då fick jag resultatetet i nästa bild.

Går det att få denna jpeg bild till att bli bättre eller är den körd? Jag försökte en del i photoshop och det gick ingen vidare men å andra sidan är jag ingen expert så känn er fria att laborera med denna och se om ni kan få den bättre/ lika bra som RAW bilden i nästa inlägg.

Här Jpeg bifogad

iken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Samma bild i RAW, där jag drog ner EV ca 1.33 om jag minns rätt. En enorm skillnad i bildkvalitet jfm förra.

iken
0

Går JPEG bilden i #0 att fixa till eller är den körd?

pellepiano
0

I CS3 kan du ta in även jpg i RAW hanteraren.Men funkar nog bättre med RAW iofs.

Men man kan få trevliga resultat även med jpg då vissa funktioner inte finns utanför ACR.

iken
0

Tack för tipset. Hört talas om programmet tidigare men mindes inte namnet. Är programmet gratis?

Bullan
0

Visst går det få den med mera svärta och kontrast och mindre brusig m.m…men de utfrätta områdena på hennes hud, går nog inte göra något åt!…dvs ansiktet och armarna.

Gjorde en snabbtest på denna lilla bild…så vet att det borde funka, blir ju bättre med större bild också.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*