Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 242 ggr
Uppkatten
0

Minneskort, "kan inte visa"

När jag vill radera bilder eller se äldre bilder i kameran så får jag (sedan igår kväll) meddelandet "kan inte visa". Nyss tagna bilder kan dock visas (provat några enstaka bilder).

Flyttar jag över minneskortet (minneskort 1) till annan kamera så händer samma sak. D v s jag får upp meddelandet "kan inte visa".

Då jag satte i annat minneskort (minneskort 2) i första kameran fick jag meddelandet "Fel i bilddatabasfil. Återställa?". Så jag klickade på återställa och sedan verkade minneskort 2 fungera. Fortfarande fungerade inte minneskort 1.

Kopplar jag kameran till datorn så kan datorn läsa av minneskortet (minneskort 1).

Minneskort 1 fungerar således inte i någon av mina båda kameror (undantaget om jag tar ny bild?). Däremot så kan datorn läsa av minneskortet när jag kopplar kameran till datorn.

Alla bilder på minneskortet är sparade sedan tidigare (flera gånger om) både på datorn och extern hårddisk. Jag är alltså inte rädd för att förlora bilder i första hand, då de finns sparade på annat håll.

Men min fråga är: ska jag betrakta minneskortet som trasigt och sluta använda det, eller behöver det typ "formateras om"…? Eller kan det finnas någon annan anledning till att det hela inte fungerar?

D v s hur bör jag gå vidare? Formatera minneskortet? Byta ut minneskortet? Felsökning i själva kameran? Kameran är av märket Sony, och minneskortet SanDisk Extreme.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Liz85
2

Jag skulle fört över alla bilder till datorn. Sen formaterat det och därefter ta en testfotosession för att se hur minneskortet uppför sig efter omformateringen.

Utefter det resultatet avgöra om det är kasst eller inte.

Niklas
1

Jag brukade alltid formatera korten mellan användningarna för att någon sa att det var bäst.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Uppkatten
0

#2 Det är säkert det klokaste att göra, jag brukar oftast bara ta bort enstaka bilder eller radera alla bilder från ett visst datum. Så jag har nog inte gjort det som varit bäst för minneskortet, gissar jag…

Har beställt ett nytt minneskort nu, och så får jag fundera på om jag ska prova att formatera det andra, men trist om jag skulle ta bra bilder med trasigt minneskort så alla bilder blir sabbade…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Niklas
1

#3: Jag brukade säkerhetskopiera mina minneskort till en bärbar hårddisk direkt när de var fulla. Det fick inte hända att bilder försvann. 🙂

Uppkatten
0

Jag har bilderna både i datorn och på 1-2 externa hårddiskar, men har ändå svårt att radera de bästa bilderna från minneskortet utan vill ha dem kvar där också…. Vet inte om det skulle hjälpa ens att lägga dem på 1-2 hårddiskar ytterligare…. 😊 Jag är lite knäpp när det kommer till minneskort och att spara på mina bästa bilder….

Niklas
1

#5: Komplettera med online-lagring och skippa minneskorten. Jag använder Apples iCloud, men det finns många alternativ om man inte gillar dem.

Uppkatten
0

Hade någon typ av online-lagring en period, men de tyckte att jag hade för många bilder och skulle ha betalt för det, så då blev det externa hårddiskar istället . Men det kanske kan vara värt att kolla på igen.😊

Sindri
2

#7: Jag är tvärtom, vill ha koll och makt över alla mina bilder. Skulle aldrig kunna tänka mig någon molntjänst till sånt. (Litar inte på servrar för fem öre. Just nu är hela min mailhistork med alla mappar och undermappar borta - sedan slutet på november. Vi skall få igen allt säger de. Under tiden har jag inga lösenord utom de jag kan, skulle jag ha bokat en resa skulle jag inte ha en enda uppgift om den etc…)
Använder dator och extern hårddisk till mina foton. I familjen funderar vi på att rotera hårddiskar, d.v.s. vi förvarar våra externa hårddiskar hos varandra om utifall att…..
Å andra sidan vete sjutton vad man skall med alla bilder till. Jo, visst tittar vi ibland, men ändå. Och vad skall de stackars barnen göra med alla miljoner bilder när vi är borta en gång?

Uppkatten
0

#8 Det där lät bökigt! Hoppas det löser sig.

Jag tror kanske att det är bra att ha sina bilder på flera ställen, för då kanske de finns kvar på i alla fall ETT ställe om värsta möjliga inträffar…

Jag har t ex ett brandskåp också där jag förvara bilder som framkallats… men nu är det fullt så flera hundra bilder ligger utanför…

Jag tar med mig ditt tips om att ha en extern hårddisk med foton hos någon annan i familjen! Det är ett jättebra tips och något jag ska fixa så snart som möjligt! Tack för tipset! 😊