Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 260 ggr
Ulvelin007
0

vad är "felet"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är något i denhär bilden som inte ser pre at i mina ögon, men jag kan inte sätta fingret på det. Kan det vara oskärpan? Kom gärna med tips ;)

johan
1

För min del tycker jag det är jobbigt när träden flyter ihop med manen.

Plus att det hade varit snyggare om hästen stod lite mer snett så man såg mer av kroppen.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

Jag håller ned att det ser overkligt ut med manens färg och träden.

Kanske skulle du beskära mer och romaner bakgrunden.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
1

Eller maska ut hästen och göra bakgrunden lite mörkare och lite oskärpa för att dimma bort den lite.

Björkarna är ju fina, men dom tar rätt mycket fokus från hästen.

Mvh // Johan

Ulvelin007
0

tack så mycket <3

Niklas
0

Du kan också tänka på att placera det mest intressanta i bilden enligt tredjedels-principen. Ofta har kameror rutnät som hjälper till att hitta de punkterna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

hemul
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas det är OK att redigera bilder som folk vill ha hjälp med här? Säg till annars så tar jag bort mitt försök.

Jag tror det framför allt är att bilden är överexpenerad, syns fr.a. på bakgrunden och manen, men även över hela bilden. Det som orsakar det där lite grådassiga utseendet.

Jag skulle dra ner högdagrarna och öka lokal kontrast över hela bilden. Jag tog i och bytte också color space för att får lite kraftigare färger. Det senare kanske var lite over the top, men ville ha bort det där urfrätta utseendet. Den lilla bilden höll väl inte riktigt för det jag gjorde heller, så se det som att jag menar "lite åt det här hållet kanske". 😋

Hästen kanske blev för mörk? Vet ju inte hur mörk han är på riktigt.

Har du bilden i RAW så drar ner exponeringen när du konverterar. Vinner nog mycket bara där.

• Redigerat 2021-01-19 03:53 av hemul
hemul
0

Oj då! Tråden var visst gammal fast den låg nära toppen. Jaja, gjort är gjort.