Nikon D200/D300
Jag har börjat kika lite på dessa två kameror.
Har för tillfället en D50 som jag ägt i ett år och verkligen dyrkar, men den börjar faktiskt kännas lite för "enkel" för mig. Speciellt megapixlarna på D50:n börjar jag "växa ur"… 6,1 har den och jag vill kunna förstora mer än så. Speciellt eftersom jag säljer mycket bilder till tidningar/almanackor. Jag fotar nu även helmanuellt (förutom fokusen) på D50:n så en kamera med enbart manuella lägen vore nog inga problem.
Jag har funderat på att börja spara nu och kanske köpa ny kamera i sommar? Det är iallafall mitt mål. Låter det som en bra eller helt absurd idé?
Jag har kikat lite på Nikon D200 och Nikon D300. Jag vill inte byta till annat kameramärke eftersom jag spenderat rätt mycket pengar på Nikonoptik.
Vad har ni att säga om dessa kameror? Om det hinner komma en ny Nikonkamera innan sommaren så lär ju dessa två sjunka ännu mer i pris också?
Säg allt ni kan komma på! Har bara läst lite om de än så länge.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

D300 är ju helt ny, jag tror inte ens att den har börjat säljas, så den lär inte sjunka i pris på ett bra tag. Jag har använt en D200 proffesionellt ca 1 års tid och är mycket nöjd med den. De reglage man använder ofta sitter precis där de ska, till skillnad mot t.ex. D70s, D50 osv.
Emellertid tycker jag att brusnivån blir besvärande hög om man går över ISO 400. I det avseendet lockar nya D3 alltmer. Den kostar såklart lite mer, omkring 45000:-.
Jag har hittat D300n på bl.a Cyberphoto för 15.700kr för huset.
D200n kostar idag ca 12.500kr för huset, men den lär ju sjunka till sommaren, lite iallafall?
Brusnivån kan jag klara av eftersom jag är van vid D50n och den är inte direkt brusfri. Du rekommenderar D200n annars?

Satsa på D300. Jag har en D300 sedan Fredag förra veckan, och kan bara säga, WOW . Nu har jag inte hunnit med att fota så mycket ännu (ca 120 exp) Bara lattjat runt lite med min nya 17-55/2.8 monterad. Men jösses vilken kvalitet både på bilder och själva kameran. Att köra på ISO 800 är inga som helst problem vad gäller brus. Mitt råd är således: spara lite längre, och slå till på D300. Du verkar ju gilla det här med foto ! Finns det då inget "negativt" med D300 ? Jo,det finns det. Det är manualen,som är 440 sidor :-) Otroliga möjligheter med denna kamer !
Läs testet i nästa Kamera & Bild ( 11/12 )

Jag har en D200 och är förståss helnöjd med den, men ajg måste ju säga att skulle ajg köpa nytt nu när D300an kommit så skulle jag utan tvivel spara ihop dom där extra tusenlapparna för att kunna ta den istället :)
#3, #4 Okej, det låter bra. :)
Om jag har pengarna köper jag självklart en D300, annars kanske man kan få tag i en begagnad framåt sommaren? Samtidigt känns det… riskfyllt att köpa begagnat, även om jag gjort det förr (optik).

Om du har tålamod kan du vänta några månader och se om D200 sjunker i pris. Annars skulle jag satsa på en D300.
Men visst är D200 en mycket bra kamera. Under ca 700 uppdrag har den aldrig svikit mig. Det är ett jättebra köp.
Här är några exempel från ett hotell som just nu har bilderna under påseende: www.prepix.se/Viking
Jag kommer vänta tills i sommar med kameraköpet, vilken kamera det än blir. Jag är (bara) 14 år och har ingen inkomst förutom månadspeng så därför måste jag spara ihop pengarna först.
Jättebra bilder!
#6 Läckra bilder! Vilken optik använde du?
mvh Martin

Tack
En Sigma 10-20 mm (16-32 fullformat).
Inte världens bästa optik men för bilder som bara presenteras på webben fungerar det bra.
#7 och det du får in på att sälja bilder. + sälja din gamla kamera när du ska byta upp dig…
#10 Helt sant!
Allra helst vill jag ju behålla D50:n även om det egentligen inte finns något skäl till det, men behövs det så är det ju klart jag säljer den. Vet redan ett par stycken som vill köpa den av mig, så det är ingen fara på den fronten.
#11 jag trodde jag skulle sälja min 10D när jag köpte 5D men såg ingen vits med det då man dels får så lite pengar för den, dels är det bra med extrakamera (har inbygd blixt vilket ej 5D har och ibland i snabba spontana hemmabilder är det bekvämt) + att kamerorna tillhör mitt företag så det blir lite "krångel" med avyttring av inventarier som jag aldrig gjort förr. Fast jag gissar att min ekonomiska situation skiljer sig från din…
#12 Ja, våran ekonomi skiljer sig nog lite ;) Men klart att om man får välja har man ju flera kamerahus att byta mellan.