Hillclimb
Jag var på Ullna Hillclimb i går och fotograferade.
http://intresseklubben.com/ullna_hillclimb/2006/
Tyvärr blev många bilder lite suddiga. Jag misade att kompensera det dåliga objektivets ljussvaghet med ISO-talet. Det misstaget gör jag inte igen.
Lämna gärna synpunkter på bilderna. Att det är avspärrningssnören tvärs över bilderna behöver ni dock inte kommentera. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Tuffa bilder :-) Dom är jättebra tycker jag.

Instämmer med Mihe ,Tycker om bildserien då den liksom berättar vad som hände där ,saknar eurosport för där kunde man ibland få se just sådan hillclimb från österike å dom var otroliga rätt upp för störtloppsbackarna å dom var spännande att se .
mvh/bjorsa
Tyvärr syns det inte på bilderna hur brant det är. Enligt min uppfattning måste störtloppsbackar vara flacka i jämförelse med de brantaste partierna av den där banan. Ni ser hur de flyger som vantar av motorcyklarna. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag kan tänka mig att det är svårt att fota något som rör sig så pass snabbt som crosscyklar, men du har lyckats bra. Några saker du kan förbättra till nästa gång är att ge mer yta framför i den riktning de åker mot, dvs. snabbt som ögat komponera om dina bilder eller välj en annan fokuspunkt än mitten. När du har en hoj i luften, ta en avläsning mot med mindre himmel först.
Hoppas att det hjälper!
Hälsningar
Robert

Där måste kameran ha blivit ordentligt smutsig? :-)
Att fotografera crosscyklar är någonting jag funderade på för flera år sedan. Jag har alltid velat legat vid slutet av en kulle och fått en cross-cyckel hoppandes ovanför mig medans jag liggandes på backen, njuter av de fotografier jag tar samtidigt som jag känner adrenalinet pumpas från topp till tå.
Drömmer mig bort ordentligt när jag ser din bild. Riktigt härligt!
Vart hittar man sådana tävlingar någonstans? Finns det kanske en mötesplats där information om tävlingar samlas? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Bild 47 (har inte kollat alla utan har kollat några av de thumbnails jag tyckte såg mest spännande ut) tyckte jag blev riktigt bra. Grym action och man ser allt gräs och jord i luften och förstår hur hojen måste ha kämpat för fullt gaspådrag bara halvsekunden innan den stack iväg från föraren :o)
mvh Martin
#4: I stort sett samtliga bilder är beskurna. Jag kan klippa dem så att mer yta syns framför dem.
Det där med att ta en avläsning mot något annat än cykeln vid luftfärder är svåare. Det går så fort. Ofta måste jag dessutom se upp för flygande stenar och grus.
#5: Den skulle ha blivit smutsig om jag inte hade klätt in den i en plastpåse. :-)
Det finns fler tävlingar men jag har inte lyckats hitta någon lista på nätet. Jag säger till om jag ser någon.
#6: Jag gillar bildserien i slutet, där cykeln flyger upp i luften vid målgången och man ser den två till tre meter upp i luften. Det är ganska tunga saker så man kan ana vilka krafter det är.
Vänliga hälsningar
Niklas