Digital System och macro-objektiv.
Hej! Vet at jag låter tjatig men har kollat runt på internet och här inne på foto.ifokus. Jag har även varit ner till elgiganten och klämt lite :)
Jag har nu kommit fram till att jag vill ha någon utav de här kamerorna:
- Canon EOS 350D
- Nikon D40 (Är nästan den som ligger bäst till)
- Nikon D50 (utgången, men går säkert få tag på)
- Nikon D80 (vill, vill, vill ha… men är för dyr)
- Nikon D200 (vill, vill, vill också ha, men är för dyr)
Alltså kan man utesluta D80 och D200.
Vad är de stora skillnaderna mellan D40 och D50? Har använt mig utav en D50 på skolan, och den är asbra… men vad är det för egenskaper som D50 har och inte D40? Sedan vart jag orolig utav antalet megapixlar på D40, det är jue "bara" 6 Mpixlar, är det bra eller dåligt?
Eftersom att jag vill ha ett macro objektiv till min camera så vill jag ha bra tips så sådant som passar Nikon D40 och Canon EOS 350D… jag har sett ett "Sigma 180mm F3.5 APO EX DG Macro HSM" till Nikon D40 är det någon som har erfarenhet av detta macro objektiv? Finns det något annat att rekomendera, som ligger ganska billigt i pris. jag vill gärna ha ett objektiv som är bra på landskapsbilder också, något att rekomendera?
Om man ställer Nikon D40 mot Canon EOS 350D, vilken är bäst utav dem? Vad ligger dessa i för pris om man vill ha orginalhus med ett objektiv (och orginalblixt såklart)…?
Bifoga gärna bilder som är tagna med dessa kameror!
Tack på förhand

Jag är säker på att dina bilder blir bra vilken av kamerorna du än väljer. Antalet pixlar tycker jag inte spelar den största rollen. Hur stort har du tänkt att skriva ut dem?
Simgas 180mm vet jag att Karro(K.Nowak) har. Jag har deras 150mm's macro och den är jag nöjd med. Bortsett från att jag fick byta bländarmotor. :/
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Skillnaden mellan D40 och D50 (vad jag vet) är att D40 har ingen inbyggd autofokus motor i huset, så därför måste man ha ett objektiv med motorn inbyggd. D50 och D40 tror jag har samma antal megapixlar (6.1 tror jag.) och det räcker gått och väl! Har själv D50n!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Du kan utesluta D80, D200 och D50 om du tittar på LCD skärmen på D40… Tro mig, du lär bli kär!!! : )
Och så viktigt det är..! (om du inte vill bära med dig en laptopp i skogen) *hehe*
Kollar du på D80, D200 och D50, -eller nästan alla andra kameror- så ser det ut som displayen på en Mobiltelefon från tidigt 90 tal… (Inget illa menat till er som råkar ha en sådan) *hehe*
Kolla gärna mitt album! (Bilder tagna med Nikon D40)
Lycka till!
MVH /David.
Jag rekomendrar helt klart D50n istället för D40n.
D40n har BARA 3 fokusering punkter medans D50n har 5!
Och ingen AF motor i D40n som det nämns däruppe.
Kameran kan kännas lite komapakt, och ä mycket jobbig med stora objektiv, tro mig har testat!
Canon EOS 350d är ju också utbytt mott 400d så varför inte fundera på den?