Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 587 ggr
Taci
0

Hur ska jag få till det?

Nu är det såhär att jag behöver lite tips o råd ifrån er! :) Jag har skaffat min första systemkamera (Canon EOS 400D + 18-55mm) för bara ett par veckor sedan, o kan inte särskilt mkt om manuella inställningar, har lekt lite med ISO osv, men ja..

Imorrn ville min pappas sambo att vi skulle få till ett "juligt" kort på hennes hundar (tre Vita hundar). Hon har en ljuslykta, en stor.. som hon gärna skulle vilja ha ijämte o fota i lite skymning, om det nu går det vill säga. Jag sa att vi skulle försöka både i dagsljus och i lite skymning, ifall skymningsporträtten inte blir bra. Det ska då ske utomhus. Min fråga är, vilka inställningar är bäst till att få till ett snyggt kort då det är ganska mörkt, med det här objektivet, vilket ju kanske inte är det idealiska för mörka foton:P  Jag  tänkte lägga kameran på nånting, som får agera stativ iaf, men det här med alla manuella inställningar osv, eller det kanske rent av fungerar med någon av de automatiska inställningarna? Kasta tips på mig, jag är bara nybörjare, men vill att det ska bli så bra som möjligt under mina och objektivets förutsättningar (;

Oj, vad långt det blev, hoppas nån orkar läsa o svara! :)

pellepiano
0

Om det är mörkt får du antingen höja iSO eller ha längre slutartid. Eller både och. Största bländare oxå (3.5 då ).

Men lång slutartid gör nog att hundarna blir suddiga då de säkert inte sitter still.

Kör helt manuellt så blir det enklare att justera. Jag skulle nog köra så hög ISO som möjligt för att kunna ha en snabbare slutartid.

Det är egentligen inte så många saker att hålla reda på med manuella inställningar, bara ISO, slutartid och bländare. Sen ser du ju resultatet direkt och kan justera inställningarna.