Canon eos 40D eller Nikon D80?
Ska sälja min nuvarande kamera Canon eos 400D, för att jag tycker den är på tok för liten och nääh.. Gillar inte greppet.. Har provat Nikon D80, älskar den kameran! Men sedan kom den nya eos 40D, och jag måste erkänna att jag är vääldigt intresserad av den!
Vad tror ni? Vad har ni läst i tester osv om de båda kamerorna? Ni som har Nikon D80, positivt och negativt, ni (om det nu finns någon) som har Canon eos 40D, positivt och negativt.
Vet inte om tråden ligger rätt
Johanna - Instagram

Ergonomin på D80 är i topp kör sj den kameran med vertikalgrepp.

Älskar min D80 fullkomligt. skön att hålla i bra menyer och snabb.
Något negativt kommer jag inte på..
Mvh Marcus
Jag bytte till en Nikon D80 från en Canon EOS 350D.
Är fortfarande så pass ny med kameran och har än så länge bara hunnit fotografera inomhus bilder med den. Men jag älskar greppet och kameran överhuvudtaget.
Var absolut inget svårt val! Love my Nikon D80
Har D80, och är fullständigt förälskad i den.
Bara känslan att hålla i den. Bilderna blir otroligt bra!
Bilderna i min tråd "vackra höst!" är tagna med min D80.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Du kan ju gå in till fotoaffärer och fråga om du får klämma och känna på kamerorna. Storleksmässigt borde Nikon D80 och Canon 40D vara rätt lika, tror jag. Bildmässigt är det svårt att säga, men jag tror att dom är rätt lika här också när det gäller bildkvalité, men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Är själv nyfiken på 40D, såg den genom ett skyltfönster och den verkar väldigt stor jämfört med 400D :)
#5 Betydligt större än 400d, men också en kamera i en helt annan klass, så svårt att jämföra dem med varandra.
Måtten är för 400d till vänster och 40d till höger, och vikten slår på strax över 200 gram (40d tyngre).
126,5 x 94,2 x 65 mm
146 x 108 x 74 mm
mvh Martin
#7 Det tog ca 30 sekunder att hitta den på Cyberphoto.se (direktlänk om du är intresserad av den).
Enligt den sidan så är måtten på D80n: 132 x 103 x 77mm, och väger strax under 600 gram. (drygt 700 för Canon40d), och det är alltså bara huset utan objektiv.
mvh Martin
Eftersom 40D är så ny är det kanske inte så många som har den ännu, så svårt att komma med info om kameran, men det betyder ju inte att det är en dålig kamera, tvärtom. Helt annan klass än 400D. Rekommenderar fortfarande att du går in till en fotoaffär och kollar på kamerorna.
Man kan också tänka så här: Har du olika objektiv till din 400? Dessa fungerar ju då på 40d också skulle jag med stor sannolikhet tro, medan de inte fungerar på Nikon D80 (mest största sannolikhet inte).
Har du mycket minnen? Olika minnestyper på kamerorna kanske (har inte kollat, men kan tänka mig att det är samma i 400d och 40d och det är väl flashminnen har jag för mig, medan det iaf i de mindre Nikonmodellerna (d40x) är SD-minnen, så också kanske i D80:n?
Sådant kan ju också vara värt att kolla upp…
mvh Martin
Jag skulle satsat på en D80
Vi pratar om 2 helt olika kameror. Canons 40D är en helt ny generation med specar som är "nya" för kommande generation.
Live View (använd LCDn bakpå som sökare) med AF och synlig simulerad exponering direkt i rutan, 14 bitars dynamik mot 12 (bra många fler steg blir det), högdagerprioritet för att undvika utbrända bilder, automatisk sensor-rengöring, är bara några av dessa.
Canonen har i vanlig ordning -om än lite bättre nu på 40D- ruskigt rena & brusfria bilder på höga ISO gentemot Nikon. Tekniskt är valet busenkelt. Ergonomiskt är de väldigt snarlika "kantiga små hus", med möjlighet att förses med batterigrepp.
40D har även fått storebrödrarna EOS 1D's menysystem som gör det hela mycket mer översiktligt och snabbjobbat. Har testat båda och har en 40D i min egen väska just nu.
#14 Man kan väl använda sökaren som vanligt också?

#15 Ja.

Jag skulle nog valt Canon 40D , men samtidigt så är Nikon D80 en ruskigt bra kamera också!
Ni få som har 40d, kan ni berätta lite hur den är att fota med och så?
#18 Om du inte såg det så skrev #14 några rader om det, förvisso ingen längre utläggning. Men ändå något, mest om du inte såg det.
mvh Martin
#19 Jodå, det såg jag. Tänkte höra ifall någon mer har den och isåfall kan säga vad den personen tycker om kameran.
#20 Jag älskar den :) Hur menar du med "hur är den att fota med", för mig funkar den precis som jag vill en kamera ska funka, allt sitter snabbåtkomligt, bra balans i grejjerna, ljus och tillräckligt stor sökare om vi nu ser till i vilken klass kameran ligger. Fråga på om det är något specifikt du undrar. Kan säga att jag mer och mer kör med Live View såfort det bara går, helt annan "närvaro" och överblick i bilderna vid exponerandet, glo genom en sökare ger en inte samma helhet. Beror såklart på hur/vad man fotar.
Det fiffiga med Live View på 40D är att den har s.k. "Simulerad Exponering", den visar alltså inte bara "bilden" utan även ett LIVE Histogram så du ser direkt var och om den kommer klippa i högdagrar t.ex., det är ganska omöjligt att göra i en sökare eller i Live View utan denna funktion. Fullmatad liten ulv i fårakläder skulle vara ett passande namn på denna skapelse.
Live view måste suga alldeles otroligt med ström.
Med andra ord så måste man nog förse sig med reservbatteri, och dom kostar ju en del.
#21 Okej! Jo, jag menade hur greppet är, om knapparna sitter bra, som du berättade :)
#1 Du vill inte sälja din kamera till mig tro? Jag ska köpa en 400D kamera så fort jag fått ihop tillräkligt med pengar men är din i bra skick kan jag ju lika gärna köpa den av dig. Om du säljer den förståss XD
Jag har bytt till en 40D (från 30D och innan dess 20D). Den är märkbart bättre på alla punkter utan undantag! Den liger otroligt skönt i handen och är underbar att fotografera med. Snabb som bara attan är den också. Jag kan faktiskt inte komma på något att klaga på (förutom leveranstiden men det gäller ju inte längra).
Sen så är ju alltid en Canon, en Canon men en Nikon förblir ju bara en Nikon..
Kanns den tung att fotografera med?
Ska själv köpa en 40D… :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
min fru har precis fått sin 40d. hon bytte också fr 400d. jag är en canon fanatiker och håller mig till deras produkter.därför rekomenderar jag 40d. själv har jag 30 och 5d.
jo faktiskt. märkbar skillnad. så märkbar att jag kommer att köpa mig en 40d också.som en extra kamera. den kommer aldrig upp i kvaliten som på min 5d men som extra kamera vid bröllopsfotograferingar räcker den gott och väl
Om man använder råformat så är 40D en magnitud bättre än 30D och medger betydligt bättre slutresultat. Tung? Hur kan en fantastisk kamera vara tung? Den väger väl 50g mer än 30D så skillnaden märks inte. Om man därimot byter från en sån där fjut 400D och tycker den är stor och tung då kommer det att märkas. Men 40D ligger skönare i handen på alla oss som har 8 eller större som handskstorlek.
Nu har jag tagit ++10k bilder. Min kärlek till 40D bara ökar. Den är väldigt mycket bättre än sina föregångare, samt även märkbart bättre än 400D. Och om man använder råformatet så räddas man ibland på sätt som inga tidigare hade gett möjlighet till.
Köp en 40D. Jag har haft en 350 som jag bytte till 400:an när den kom och nu har jag 40:an med grepp. Jag säger bara VILKEN skillnad, lite kul när man skjuter natur med fåglar, djur att 6,5 b/s det kör gött.
Kan rekommenderas å det varmaste:)