Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 991 ggr
baziq
0

bilder på polis

Hej. jag har en fråga. får man publicera bilder som är tagna på poliser, tex vid fartkontroll eller liknande? jag har hört att man inte får det p g a att många av poliser arbetar civilt också. Jag har en del bilder men får man inte publicera käns de värdelösa.

Krissefoto
0

Om dom räknas som skyddsobjekt få man inte publisera.. Men det tror jag inte.. ser ju poliser i kvällstidningarna varje dag.

[PeterWem]
0

Skyddsobjekt och inne från en rättegång får inte fotograferas. Publicera människor är ok om det inte är kränkande.

Martin
0

Poliser räknas inte som skyddsobjekt, däremot om de står på bevakning vid t.ex. ett skyddsobjekt kan det ju vara svårt att publicera bilderna på dem om man även ser skyddsobjektet.

Poliser är rätt vana att fotograferas i de flesta situationer och det brukar aldrig vara problem med det. Givetvis finns det situationer då poliser säkert inte uppskattar att fotograferas, när de är vid sin privata bil innan/efter jobbet eller när de jobbar civilt, av förklarliga skäl.

mvh Martin

baziq
0

jag har ett ex här: jag blev stoppad för alko-kotroll. och det tog ett tag innan polisen kom fram till bilen, han vinkade in andra bilar medans jag väntade. jag hade kameran på sätet bredvid och tog ett par bilder. sen när jag gjort alkotestet frågade jag honom om jag fick ta en bild och då sa han att han helst inte vill vara med på bild. så jag var så ful att jag tog bilderna först och frågade sen, så får jag publicera de bilderna. han sa ju trots allt nej till fotograferingen.

Niklas
0

#4: Där är det nog skillnad på vad du får och vad du bör göra. Jag skulle inte fråga om jag inte tänkte respektera ett nej. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
0

#4 Jag kan tyvärr inte den lagen så bra så att jag kan uttala mig till 100%, men jag kan inte se något lagbrott i att publicera bilderna. Jag kan tycka att man bör respektera personens önskan om det finns anledning till det. Han utövar sitt jobb, så någon direkt kränkning eller liknande kan det nog inte liknas vid om du publicerar den bilden, så jag kan inte se att det finns annat än moraliska hinder.

Sen så beror det ju på om du tänker ha bildtext och vad du då tänker skriva där, för text + bild kan ju faktiskt innebära att det blir ett brott ihop.

mvh Martin

baziq
0

hmm  nja jag skulle inte lägga till text, jag driver en fotoblogg www.baziq.com och jag tänkte lägga upp bilden där bara för att jag tycker bilden är bra. men på senare tid har vissa tidingar frågat efter mina bilder då jag fotograferar ALLT ja ser. och tanken är att jag ska göra en bildbank, där får tidningarna gå in och köpa bilderna, där blev jag tveksam om jag får sälja den bilden bara så. jag vet ju inte om de skulle lägga till någon text. han har trots allt sgt nej och jag får nog respektera det.

tack för era svar.

trevlig helg

Martin
0

#7 Så mycket vet jag att är det bara en vanlig bild på en polis i sitt arbete, så kan du sälja den bilden. Oavsett om han vill det eller ej. Det är ju bara att titta i vanliga kvällspressen, bilder på poliser nästan varje dag.

Patrik Persson som fotograferar åt bland annat Sydsvenskan har bilder på sin hemsida till försäljning.

Men som sagt, har du frågat och han sagt nej så blir han nog glad och tacksam om du respekterar det. Men olagligt, är det inte.

/Martin, polis och på bilder (en del oönskade) på nätet nu och för alltid (både sålda och osålda bilder)

mvh Martin

Martin
0

Tillägg till mitt eget #8. Beror ju såklart också på om det finns fler personer än polismannen på fotot.

Om det är uppenbart att någon på fotot har gjort fel, t.ex. att de skriver på böter eller liknande, så skulle det eventuellt kunna vara brott mot pul att visa det. Då på grund av att annan person kan identifieras.

mvh Martin