Tips inför Lucia
Behöver lite tips på inställningar och så,
vad man bör tänka på o.s.v för att få Bra bilder.
Bilderna har ju en tendens att bli alldeles för mörka vid dessa tillfällen.
Intern blixt ska inte användas. Gjorde det på min lillebrors luciafirande förra året och bilderna blev tråkiga.
Prova att använda ett ljusstarkt objektiv tex. 50mm 1.8 och även en extern blixt om du inte har tillgång till det så får du hoppas att de står stilla och använda stativ.

Rikta blixten rakt upp (om du är inomhus) och ställ in den med "rear sync". Jag vet inte vad det heter på Canon-språk, men i det här läget får du en ganska lång exponeringstid (för att suga upp befintligt ljus) och blixten fyrar av två ggr för att frysa ev rörelse. Kan bli lite suddigt ibland men bilderna blir varmare och mer stämningsfyllda.

#1, Intern blixt ska inte användas.
Tror det mer handlar om okunskap.
Robert

Tror nog blixt är NEJ NEJ! vid lucia lika som bröllop inomhus om du vill få den rätta stämmningen i bilderna med alla laevade ljus mm, vet inte vad du har för kamera men ett ljusstarkt objektiv högt ISO om din kamera klarar det, och ett stativ skulle jag sattsa på.

Man behöver ju inte kräma på med full effekt på blixten. Ett svagt allmänljus från blixten är inte fel tycker jag. Vid Luciafoto är det ju oftast bara ljuskronorna och tärnornas ljus som lyser. Jag tror på en svag blixt med Rear Sync i detta fall…
Vad säger "Blixtens Konung" Robert?
Innan någon börjar hacka på mig så måste jag ju säga att jag inte är expert på blixt.
Men, om man skall ha eller inte ha beror självklart på mer än om man har valet. Det beror på avstånd till luciatåget, om man får eller inte får använda blixt och annat.
iboat, "rear sync", är det samma som på andra ridån?
Trådskaparen bad om tips, så jag tycker att vi istället för att sabba tråden för trådskaparen skall fokusera på konkreta tips och att vi försöker undvika "ja eller nej" samt "så säger du för att du inte kan". Det är svar som inte utvecklar någon av oss, möjligen sätter det några av oss på högre pidestaler.
mvh Martin

Jag tycker faktiskt att jag gav väldigt konkreta tips i mitt första svar.
Förstår inte alls vad du menar med "sabba tråden"…
Rear sync = andra ridån
#11 Ja, och det var inte heller dig jag syftade på 
Du gav några bra exempel på hur man skulle kunna göra och har ju även tipsat om tekniken om man vill använda blixt (mycket bra belyst med dina två exempelbilder dessutom).
Jag vet inte själv om jag får möjlighet att fotografera något men tänker som Krisse skrev, i funderingar runt stativ och lite längre slutartid (när tåget står stilla och sjunger). Men det kanske räcker med "sångrörelserna" för att det skall bli oskärpa, dvs kanske behöver så lång tid att även det ger rörelseoskärpa?
Min tanke är att man genom att hitta rätt slutartid med kameran på stativ kan få en rätt "dunkel" stämning med enbart de levande ljusen som ljuskällor, men ändå så starkt att det lyser upp luciatågetmedlemmarnas ansikten?
mvh Martin
Haha nu ger jag mig också in i blixtdiskussionen.
Om man som tex jag inte har en internblixt som kan vinklas uppåt så tycker jag man skall köra med extern (ev. godis-jag kanske sätter ett godispapper framför blixt och på så sätt riktar ljuset uppåt). Hur mycket blixt som behövs beror väl på hur långt från tåget man står. Sen använd "andra ridå" (slow2, rear sync eller vad det nu heter) om inte ljusen i ett gående tåg kan ställa till det.. hmm.. Själv skulle jag nog testa långa slutartider (+stativ) och undvika blixt, eftersom jag ofta stör mig på alla andra som springer fram med kameror och sabbar stämning med kamera.
Visar ett exempel från en julavslutning på Marstrand förra året. Jag stod längst bak med min lilla sony-kompakt utan stativ. Ingen jättebra bild men iaf utan blixt ;-)

Ok.
Mitt tips med baksynk är för att frysa en rörelse, men ändå få en stämningsfull bild. Ett stativ alltid bra men det hjälper inte mycket då motivet rör sig.

#9, skitsnyggt. Vilket objektiv använde du och på vilken kamera?
Hälsningar
Robert

Tack Robert!
Kameran är en Nikon D200 och linsen är en Sigma 10-20 mm 1:4-5,6.
Försöker hålla mig runt bländare 8-10 och exponeringstiderna blev ibland upp till 2-3 sek. Blixten är en Nikon SB800 och en SB600 som slav i vissa fall.