Nikon eller Canon?
Hej..
Skulle behöva lite hjälp.. Vilket märke är bäst, Nikon eller Canon?
Är objektiven olika i prisskillnaden till canon och nikon eller ligger dom på ungefär samma? Vilken är billigast?
Tack på förhand:)

Asså hmm tror nog att canon är bäst med sin EOS 1Ds Mark III fast den kan nog vara en smula dyr :)
Priset ligger på runt 75 000 och uppåt och då får du inget objektiv med den :)
Nä alvarligt talat, det beror nog aldeles på vad kameran får kosta vilken av dom som är bäst.
Tror inte det skiljer jätte mycke i pris mellan objektiven dom 2 märkena imellan men tänk på att om du vill ha antiskak så blir objektiven rätt så dyra till både nikon och canon.
Fundera på vad du ska fotografera mest…
I mitt tycke brukar Nikon vara best på det mesta, dock är Canon faktiskt bättre i vissa läge, tex för pressfotografer så som bilder på människor byggnader mm… Nikon är outstanding när de gäller Mackro (närbilder) och natur. Men nästan allt hänger ändå på Objektivet.
Detta är dock bara mitt tycke och alla har vi väl olika smak! : )
Kolla gärna mina bilder i mitt album som är tagna med en Nikon D40. (utrustningen i övrigt som jag normalt använder står på min sida) Dock blir kvalitén tyvärr ganska taskig när man laddar upp bilder här…
Säger som såhär: Bättre bilder med en billigare kamera går inte att få och känner du på en Canon, Sony, Pentax eller liknande i samma prisklass känns det som en plastleksak.
Lycka till!!
MVH /David.
Alla tycker olika om den frågan. Det är en smak sak och allt beror också på vilken Nikon/Canon modell man väljer.
Sedan finns det otroligt många forum här på iFokus som handlar om just "Canon eller Nikon"
Jag rekommenderar att du kollar igenom de forumen innan du startar ett nytt.
MVH/Viktoria

Mmm och bäst är att åka ut och klämma och känna på olika kameror innan man köper någon för vad du tycker är bra eller någon annan tycker är bra kan vara olika.
Jag tycker att Samsung GX-10 är helt suverän och att det inte fins nått i samma prisklass som kan jämföra sig förutom Pentax K10d då som är samma kamera i grund och botten men uppenbarligen fins det som som tycker annat.

Jeg så en test på tv i dag, som testet forskjellige speilreflekskameraer fra forskjellige leverandører:
Vet ikke helt hvor bra og seriøs den testen er, men den er rettet mot de som er førstegangskjøpere innenfor speilrefleks.
Jeg har selv Canon EOS 400D, og er kjempefornøyd med det. Det holder lenge for meg som er nybegynner.

Köp en Canon eller Nikon…oavsett vad du köper så är det bra system.
Vanilj eller choklad? En smaksak.Testa själv vilken du gillar.
#6 *Hehe* Bra svar!! : )

Båda är nog lika bra, =)
(Whit canon you can!)
Jag lånar tråden lite.
Vilken kamera är bäst för hästfoto, Canon 400d eller nikon d40?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9 "Vilken kamera är bäst för hästfoto, Canon 400d eller nikon d40?"
Skulle tro att objektivvalet är mer avgörande än valet av kamerahus i det här exemplet. Hoppas någon fotoexpert kan ge dig ett mer uttömmande svar.
#9 Som cgwe säger, i princip all kvalitet hänger på objektiven. Köper du 400D kommer du bli nöjd, köper du D40 kommer du bli nöjd. Det är inget mer än en smaksak! Det är omöjligt att säga vilken kamera som är bäst, eftersom det endast hänger på vad man själv gillar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Men blir det en fördel att välja Canons 350D i stället för Nikons D40 ? Det finns väll inte så mkt objektiv till D40, eller joo, men i en ganska mkt dyrare prisklass ?
ska åka och känna på dom, fast det blir nog 400D istl, för dom skulle visst vara lika stora ?
#12 Det finns en del billiga objektiv med autofokus till D40, dock inte så många.

#13 okej, jag hade ju inte tänkt ha hur många som helst, men sigma har med AF-motor i vissa sina ? HSM eller vad var det ? :P