Album design
En utav de kurser jag går på hos BetterPhoto.com är Digital Wedding Album Design. Till avsnitt #5 så ska vi använda oss utav Layers Style i Adobe Photoshop CS2.
Här är några sidor jag har designat nu under helgen. Hur tycker du att jag har klarat mig?
Hälsningar
Robert Hammar

Sidorna är designade till att passa ett album från General Products som är 10" x 10" stora. (ca 25 x 25 cm). Paret har valt ett album som är av läder och The Legacy Collection.

Det ser jättefint ut Robert. Underbart att du tar med lite av vad som händer runt-om-kring istället för på enbart brudparet. Gillar verkligen bilderna på ringarna.
Hela boken ser ut att bli som en berättelse med enbart bilder och utan text. Det blir fina minnen och brudparet kommer bli jätte nöjda.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag tyckte bäst om #4 och #7. Personligen är jag inte förtjust i de här "bevel"-effekten som du har en på en del av småbilderna. För mig känns det som en förlegad effekt. Sen tycker jag att det skulle vara snyggt med samma lagereffekt på småbilderna hela albumet igenom. Känns mer proffsigt då.

Tack Jim och gankis för era kommentarer! Innan jag hittar en stil som jag gillar så provar jag mig fram bland många olika, era smakråd hjälper på vägen. Bevel effekten ligger bara i bild #1 och på några ramar.
Hälsningar
Robert

Idag har jag skickat frugan till ett fotolabb här i Helsingfors för att få provutskrift på det jag har gjort. Det är en vecka kvar på kursen. Det har jag tänkt utnyttja till att få kritik och bedömning av de sidor jag har kvar för ett fullständigt album.
På måndag ska jag träffa en redaktör för en bröllopstidning som har visat intresse för det jag har gjort. Ska bli kul och se vad hon tycker om det jag har gjort.
Hälsningar
Robert
tjena, generellt sett så är allt bra. håller med citron o gankis.
Blombuketten i första bilden är alldeles för urblekt/ljus. blommorna är antagligen jättevackra o röda.
Plus att jag tänkte komma med ett par tips när det gäller collage: om man har med flera olika personers ansikten så ska man försöka hålla sig till en skala, så alla ser ungefär lika stora ut. annars kan man riskera få någon se ut som jätte o en annan som dvärg.
o beskär gärna småbilderna kraftigare o det skadar inte att lägga dom mer in mot mitten, collage tjänar ibland på att lappa över varann lite i hörnen här o där o mer luft utåt kanterna. som du gjort i bild 6-1.jpg borde du också försökt med i de två efterföljande.
och nu när jag tänker efter så hade bild 5-5 behövt en eller två små färgstarka bilder i högerkanten för att klatscha upp. det är ju bara insidan av en taxi/limo, så det skadar inte att täcka över :)
hoppas du förstår alla mina kommentarer, o att du provar/testar olika varianter. lycka till!

Tack, precis! Trevligt att du tog dig tid till att komma med några tips och råd. Du har rätt i den första bilden att blomman är urblekt, det har den blivit då jag drog ned opaciteten till 30% på det lagret som ligger över en vit bakgrund. Tycker du att det fungerar dåligt?
Det är ett lite lustigt format att jobba med 26 x 26 cm. Ska bli kul och se hur det blir i albumet. Jag får hem provutskrifter idag. 15 euro per styck, svettigt. Panikbeställningar är inte billiga. Men om man ska visa upp sitt verk med kort varsel så får man väl bita i det sura äpplet.
Hälsningar
Robert
#13 om du skulle testa lägga ett vitt lager över de tre sv/v-fotona i högerkanten, och mecka lite m opaciteten på de också, för att försöka minska all "svärta" i kläderna, och kanske ha det röda i blommorna kvar i full färg o bara sänka intensiteten o mättnaden i grönskan o i bakgrunden bakom blommorna.
det går ju förstås att leka länge innan man får nåt som blir ett jämnt collage, som man känner sig nöjd med.
det är alltid speciellt att jobba med kvadratiska format, ja allt annat än gyllene snittet o fibonacci-proportioner. men då får man tänka på ett helt uppslag, 52x26cm, är nästan 16:9, eller hur?
hoppas du klarar att lära dig nåt från mina flummiga o sällsynta tips :)