2 moskeer.
Jag har lange haft i bakhuvudet att jag skulle vilja fota 2 moskeer, som ligger en bit utanfor centrum av Riyadh. Denhar ligger pa Ring rd i narheten av IKEA. En dag pa vag hem stannade jag pa andra sidan av Ring rd och tog ett foto. Jag sag att en shop agare kom ut ur sin lilla shop och stirrade pa mej, sen skakade han pa huvudet, sa jag drog vidare nagra hundra meter.
Jag akte runt lite grann och sen korde jag in framfor moskeen. Det fanns ett par bilar dar, men dom akte ivag nastan genast, sa jag manorerade in mej pa en P ruta. Jag tog detta foto. Sa upptackte jag balken, som ni ser i overkant. Jag la ifran mej kameran och skulle kora fram ca 1 meter, da ser jag i ogonvran att en polisbil kor in pa parkeringen ca 10 meter t.h. om mej. Han pratade i sin mobil, sa han sag inte vad jag holl pa med. Och jag akte ivag.
Annu en u-svang och jag kunde ta detta foto mot solen. Har fanns det ett nybygge, sa jag var pa vag in dit for att fraga grabbarna om jag kunde ga upp pa taket och fota, men det var kanske att begara for mycket av turens gudinna. Nar jag tittade rakt fram, sa sag jag att det stod en polisbil alldeles innan korsningen. Nar jag kom narmare, sa sag jag en perfekt oppning i allen och en parkering bakom poisbilen dar jag skulle kunna stanna och ta ett foto. Men dar fanns en bil och jag sag att det i bilen satt en officer, som troligen bevakade palatset. Nu gav jag upp.
Nar jag senare pa kvallen pratade med chefen och berattade, sa fick jag skall - 10 dar kvar och du leker med elden. Varfor ska kvinnor ha sa svart att forsta sina grabbar? ( Iaf sa lovade jag att inte aka dit igen och jag lovade aven att inte aka ner till "chop chop square" och fota, nar nan tappar huvudet )
bosse

alltid lika skoj att läsa om dina utflykter =)

Underbar arkitektur de har de har där nere.
Jag har varit mycket i arabländerna..men tyvärr så fick jag aldrig fotat då.
Jättefina bilder du har tagit Bosse.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Fina hus som borde få fotograferas/målas. I en orange solnedgång…läckert 
Fina bilder men var rädd om dig :-)
Under dom yttre omstandigheterna, sa duger bilderna. TACK! Men jag skulle garna aka tillbaks och fota igen. Gamla kungens palats nara Diplomatic Quarter skulle jag ocksa garna fota, men dar har man bade kameror och tanks, sa det ar bast att jag haller mej borta darifran, for nu ar det bara 8 dar kvar. Jag har fotat dar en gang tidigare i skymningen, men dom blev valdigt suddiga.
Min kollega har ar iranier och han visade mej foton fran Isfahan och det kommer att bli ett paradis for min kamera, om jag kommer dit. Ni far halla tummarna, sa att det gar vagen. Men forst vill jag vara tillsammans med familjen under en del av sommaren iaf.

Håller med broderbluff, alltid lika kul att ta del av dina äventyr. Gillar verkligen att du dokumenterar och delar med dig av din vardag. Fortsätt gärna så.

Moskeerna ser ut som fangelsen. Vad fyller muren for funktion?
Halsningar
Robert
Robban, du har forutfattade asikter. Hela landet ar ett fangelse, inte moskeerna.
Det forsta en saudier bygger ar en mur, sen bygger han en liten vaktstuga i ett horn, sen aker han ivag for att finna en hustru och det verkar som om han ofta inte gor det, for utanfor staderna finns det massor av forfallna murar. Just dessa ar mycket vackra murar, men ibland ar muren uppbyggd av sand. Muren finns dock alltid dar. I Dirab, som ar den gamla staden innan Riyadh byggdes, sitter alla fonster sa hogt over marken, sa att en kamelryttare inte skulle kunna titta pa damerna som fanns dar innanfor. En annan typisk detalj ar att alla fonster har galler pa utsidan typ "fangelse" och inne ar alltid gardinerna (dubbla eller tredubbla) fordragna. detta ar aven vanligt i Libanon - atminstone pa villor.
Så dom grillar inte på altan som vi svenskar gör 
mihe, det kanske dom gor. Jag vet inte, men dom anvander troligen el grillar isf. Man slapps inte in bakom murarna, aven om man blir god van med en saudier.
Familjerna aker ofta ut nanstans en bit utanfor stan och tander sma eldar pa kvallarna. Nar jag hade familjen har brukade jag aka ut innan solen gick upp och da satt manga fortfarande kvar. Detta var pa helgerna. Jag akte ut tidigt for att komma hem innan 12 pa dan, sa att jag kunde vara tillsammans med familjen under den ljusa tiden av dygnet. Alla nojda glada!
Mysigt det låter med eldar i natten.
Fast jag har svårt för dessa idéer om att stänga in allt och alla.
tack bo! grymt bra foton på fina hus o tankvärda kommentarer o diskussioner som uppstår… :)
jag kom att tänka på om det finns några av dom där poliserna som är intresserade av fotografi o helt plötsligt går med i det förträffliga nätforumet foto.ifokus.se… :) då är du rökt :)
Min Guddotter har varit inne och last pa denna strang och hon har skickat ett langt mejl under helgen, bl.a. citerar hon Soren Kierkgaard.
"Att våga är att förlora fotfästet en kort stund. Att inte våga är att förlora livet".
Detta paminner mej om mina kolleger i Compounden. Dom har pratat lange om att aka med mej ut och ett antal ggr har vi bestamt dag, men dom har alltid funnit nan orsak att inte aka med. Nu, nar jag inte langre har nan 4WD, da vaknade dom till och skulle forsoka lana eller hyra en bil i helgen. Jag maste saga att jag visade mej ganska avvisande till iden. For sent ska syndaren vakna, sags det. Jag gjorde sjalv en liten avskedstur pa igar eftermiddan - ett sista farval.
mihe, jag har aven svart att forsta det, men det ar deras kultur.
precis 
Jag lagger in ett foto, som jag tagit mellan Dammam och Riyadh. Som ni kan se, sa ar muren snart tackt av sand, sa han hittade troligen aldrig en hustru - men han har byggt en mur!
Jag kom att tanka pa detta foto som ar taget ca 18 mil vaster om Dammam den 22/07/06. Denhar killen har byggt sin mur och en moske' manga mil fran narmsta granne. Han hade inte byggt nan vag, men det fanns spar i sanden som ledde dit. Jag kom aldrig till klarhet, om han hittat en hustru eller fler. Mojligen bodde dom i talt bakom muren.
bosse

#20, 21 - jag ser att du har tänkt på kompositionen i bilderna. Härligt jobbat!
Robert
Robban, beskyll mej inte for att tanka! Jag ser nanting jag vill ta en bild av, sen skjuter jag. Och oftast maste jag vara lika vaksam som rovfaglarna i skyn for att inte bli ertappad. Tva kollegor har blev omringad av 12 polisbilar och sen forda till polisstation for utfragning och sen radera bilderna. Dom flesta blir utvisade. Detta var mellan Dammam och Jubayl, dar aven jag fotat ett antal foton. Med tanke pa att jag tagit ca 3.000 foton med nya kameran och kanske ett par tusen med den gamla kameran, sa kan man nastan saga att jag haft tur. Eller rent av en otrolig tur. Nu ar det mindre an 59 timmar innan planet lattar, sa chansen att jag ska aka dit ar minimal. Jag har nagra totalt forbjudna foton branda pa CD + DVD, som skulle kunna stalla till det. Sannolikheten anser jag dock vara forsumbar.
bosse
Moskéfråga: är det fotoförbud på/i andra moskéer också? jag skulle vilja åka till NYC moské och se/fota alla grafiska ornament som sägs fylla väggarna. Jag har bara sett ett litet foto i en arkitektur-tidning, men de beskrivningar jag läst låter helt underbart för en typograf/grafiker/konstnär…
andra tips om mönster/kalligrafi/ornamentik emottages också!
precis, man bör vara mycket försiktig i alla länder om man vill fotografera moskeer, speciellt Sunni moskeer. Shiia har inte förbud mot avbildning, så det är möjligt att man får fota moskeer i Iran. Jag ska fråga mina iranska exkolleger i KSA. Mej veterligen är Turkiet enda landet där en icke muslim får gå in i en moske, men kom ihåg att ta av skorna. Att gå in med skorna på kan vara orsak nog för att tappa huvudet eller bli stenad.
bosse
#25 jag har fått tag i en länk och lite fler foton från mosken i New York City, så jag ska skicka en mejl-förfrågan…