Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2093 ggr
Citron
0

Ljus skadar kameran?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på den vackra solnedgången bakom det enormt höga gårds-trädet.

Är det farligt att fotografera solen med en kamera? Om det är möjligt att linsen eller någonting annat blir överhettat och går sönder på grund av det extrema ljuset jag utsätter den för? Finns det isåfall någonting jag ska tänka på när jag fotograferar solnedgångar?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Niklas
0

För starkt ljus ska man inte fotografera. Eftersom ljuset går genom linsen kan det bli som ett brännglas. Vad som är för starkt ljus har jag aldrig testat, men jag har tagit en del solljusbilder.

Du har lyckats bra med att få solen och trädet vackert samtidigt som omgivningen också syns. Det är lätt att det mest blir svart runtomkring.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

Som Niklas påpekar så lär nog kameran och linsen palla med olika ljus. Ta bara förstoringsglaset som man lekte med när man var liten, (skogsmyror var utsatta, luktade bedrövligt vad jag minns), nog kunde man fortsätta och bränna dagen efter och min fiatelist till pappa märkte ingen skillnad från dag till dag. Det är mjukvaran som står bakom glaset som kan drabbas.

Hälsningar

Robert

Zpookey
0

Solljus är inget du behöver att oroa dig för.
Akta bara synen så att du inte tittar in i för starkt solljus genom sökaren.

"mjukvara" bakom glaset? Menar du CCD-sensorn?
Med tanke på att man tar solnedgångar etc med väldigt korta slutartider så kommer inte sensorn att bli skadad….och själva "brännpunkten" är aldrig direkt på sensorn…..

Robert
0

Mjukvaran = ögonen ;)

Robert

larse
0

En bra tumregel är att aldrig under några omständigheter titta direkt på solen, annars kan man skaffa sig ögonskador. Vet ej hur mycket CCD-sensorn tål, det är nog inget problem tror jag. Testa dock inte med att titta i sökaren. Det värsta som kan hända är ju ett litet hål i censorn. Det är kanske fakrikanterna intresserade av? Mängden ljus som träffar CCD per ytenhet bör väl bero på optiken. Ett långt teleobjektiv ger en bild av solen över en stor bit av sensorn som troligen inte tar skada men ett vidvinkelobjektiv avbildar solen som en liten prick i jämförelse. Det borde utsätta sensorn för större påfrestningar…

Lasse E.

Robert
0

larse, tack för din kommentar, fint med bidrag - det är poängen med communities! Jag har för mig att det inte nämner något i manualerna om att man inte få rikta en kamera mot solen, rätta mig om jag har fel.

Hälsningar

Robert

Citron
0

Jag har läst tre stycken manualer för tre olika kameror, inte i någon stod det om att fotografera solen. Men det kan ju inte skada att ändå vara lite försiktig, det verkar ganska oklart om det är skadligt eller inte.  :-)

Tack för alla era svar!

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Niklas
0

"Titta aldrig på solen eller andra starka ljuskällor genom kameran eller objektivet. Synen kan skadas."

Det står inget om att kameran kan skadas.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Citron
0

En sak jag alltid har undrat. Man kan bli bländad av starkt ljus på TV'n. När det exempel är en film på TV där dom filmar solen, då blir man bländad. Men är det verkligen så skadligt? Jag menar, isåfall skulle det vara farligt att bara titta på en vit skärm eftersom vitt är det starkaste ljuset från skärmar. Därför borde man igentligen kunna titta på solen via LCD displayen på kameran utan att anstränga ögonen alltför mycket? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Zpookey
0

Ehh..svar ja…det är verkligen så farligt.
Solen och en LCD-skärm är inte lika ljusstarka…det hoppas jag att du insett redan innan.

Du kan utan fara titta på solen om det är via en LCD-skärm…men att titta genom sökaren på en systemkamera är inte riktigt samma sak då det är lika skadligt som att bara titta rakt mot solen.