Köpt en systemkamera
Eller i alla fall en systemkamera i fickformat.
Kameran heter Fujifilm F20 och har en sensor på hela 1/1,7" och endast 6 mp. Det ger 2 ISO steg renare bilder än Canon presterar. En utmärkt ultrakompakt som ständigt följer med i fickan. Min Panasonic Fz18 fick inte alltid följa med pga längd och åldersgränser och detta köp var 100% nödvändigt.
Beställde kl 14 igår, hämtade den kl 10 idag. 2 års garanti dessutom. Kan det bli bättre?

Hmmm… Systemkamera?

Nja är nog så långt ifrån systenkamera man kan komma, tror du behöver läsa på om uttrycket "systemkamera"
#1, #2
Jag var ironisk men det ligger en viss grad av sanning i mitt påstående.
En Fujifilm F20 (liksom F30/F31) har en super CCD med endast 6 megapixlar. Storleken på denna CCD är som nämnts 1/1,7. Detta är ca 70% större yta än Canon S5 eller Ixus 860, vilka har 8mp på 1/2,5" CCD vilket innebär dubbelt så hög pixeltäthet.
En Fujifilm F20 är därför ca 1,5 ISO steg bättre än en "vanlig" kompaktkamera. Jag har dock jämfört den även med Nikon D40, också 6 mp och denna är i sin tur 1,5 ISO steg bättre än F20.
Se testbilder på dcresource som referens.

Jo vi förstod nog att du var lite ironsk=) Men nån grad av sanning ser jag inte i ditt påstående iaf. Systemkamera har inget med sensorstorlek eller ISO steg att göra. En systemkamera är en ren kamera kropp oftast spegelreflex där du själv bygger upp ditt system av objektiv och tillbehör. Där av namnet systemkamera.
Iken,
Jag tror inte att du kommer att begripa vad vi övriga talar om förrän du själv använt en modern DSLR. All pixelpeeping i världen kan inte mäta sig med att själv använda sin kamera och skriva ut resultatet. En del av mina bilder som ser så hemska brusmässigt, blir fantastiska i utskrift.
Fotografi handlar väldigt lite om olika sensorer, olika stora eller många pixlar och brusnivåer vid olika ISO-tal.
mvh/gurin