Huller-om-buller
Jag har stora problem med minna fotografier på hårddisken. De ligger alla i samma folder och det tar mig en evighet att gå in i den eftersom det är så många. Lägger ni också alla fotografier på samma ställe? Eller har ni ordning och reda?
Berätta gärna hur ni har gjort, jag behöver ideer på hur jag lätt ska kunna sortera och hitta minna bilder. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Du kan ju börja med att ladda ner google picassa ( http://picasa.google.com/ ). Jag tror det kan udnerlätta din sortering.

Ah, det programet använder jag redan. Men det fungerar inte som jag vill. Jag vill använda mig av enbart explorer. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag kör bara med först en katalog med året 06 sedan skapar jag nya kataloger för varje nedladdning av bilder som idag skulle de bli 24maj katalogen och sen brukar jag även lägga till något som tex 24majsågenhare eller något .(c:/minadukument/bilder/06/24majsågenhare )skulle sökvägen se ut
Sen så spar jag alla bilder jag lägger ut i en katalog fotifokus katalogen å där spar jag bilderna med datum i namnet som 24majharen1.jpg fast då gäller de oxå att inte göra som jag gjorde för ett tag sedan då jag kastade hela katalogen av misstag fast dom obearbetade bilderna finns ju kvar .
mvh/bjorsa
Jag är en hyfsat ordningens människa, i alla fall vad gäller min hårddisk :o)
En mapp för varje år, döpt till… just de - årtalet :o)
I den mappen gör jag sedan en mapp för varje fototillfälle - dock har jag vissa mappar med tema (tex en mapp för en utbildning jag gick under två år - alla foton från utbildningen ligger i den mappen). I varje "tillfällesmapp" lägger jag sedan en mapp som jag döper till "orginal" - och där laddar jag ner bilderna. Sedan kopierar jag dem till huvudmappen, och först där börjar jag redigera dem. Då har jag alltid orginalen kvar om ngt går fel.
Så tex kan det se ut så här:
"Mapp 2006"
"Mapp 060110 Middag hos farmor"
20 bilder mappen nedan
"Orginal"
Och i denna ligger samma 20 bilder som ovan, men oredigerade.
Se även bifogat screenshot.
ps: det som ligger under de datummärkta mapparna är sådant som är till andra - eller från speciella tillfällen och som är obearbetat, och som skall läggas in i mappar med datum. Så en "jätteordningsmänniska" är jag inte utan även jag har lite som "laggar". :o)
mvh Martin

Bjorsa, ajdå. Jag sparar också minna redigerade bilder i en annan folder ifall jag skulle vara väldigt trött och radera fel. :-)
Marnyman. Det där ser ut att vara någonting för mig. En smart sak jag såg att du använde dig utav är att lägga de oredigerade bilderna i en folder i samma datum. Då har man också ordning på de bilder man har redigerat. Jag har dock inte döpt en ända bild, så det blir några timmars jobb. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag söker alla bilder med Adobe Bridge, där kan jag välja datum, kamera eller slutarid mfl. Ofta lägger jag in sökbar Metadata. Så att döpa om filerna känns onödigt.
Först skapar jag en mapp för året, 2006. I den lägger jag upp en ny mapp för varje månad. Under månaden ligger dag eller namngiven händelse.
Mappen för den aktuella månaden ligger på datorns HD, backas upp till en extern HD med jämna mellanrum. När månaden är till ända så backar jag även upp alla filerna till DVD i DNG format. Större viktiga händelser backar jag upp direkt på separata DVD (DNG-format), efter det att de har blivit nedladdade till datorns HD.
Redigerade bilder lägger jag i en separat mapp på datorns HD. I den mappen har jag namngivit mapparna ex 200605_Maj osv, så att de hamnar i kronologisk ordning. Den mappen backar jag upp på flera DVD-skivor. Anledningen till varför jag väljer att ha den mappen på datorns HD är för att jag vill ha snabb tillgänglighet till bilderna.
Till sist gäller det först och främst hitta ett arbetsflöde som man gillar, känner sig bekväm med, säker och tar inte evigheter att hantera.
Hälsningar
Robert
Jag döper bilderna i samband med att jag sparar ner dem - alla heter alltså "löpnummer - namn".
Sen ibland om det är någon speciell händelse så döper jag om dem - men behåller alltid löpnumret främst - annars kan det vara svårt att få dem i ordning när man skall köra bildspel osv.
mvh Martin
Jag kör mapp för datum och händelse. Sedan använder jag Picasa för att kategorisera dom ytterligare, så att en bild kan höra både till porträtt, amanda, stockholm, t ex. Sedan kan jag välja att visa allt som är porträtt, oavsett vart de ligger, eller alla bilder på amanda, eller alla bilder från stockholm, oavsett om det är porträtt eller stadsbilder.
Mvh // Johan
#8 Bra idé. har länge haft tankarna på att införa någon form av katalogiserat album i mitt liv.
Nu har flera st i denna tråden föreslagit picassa, så jag får nog ta mig en titt på det.
mvh Martin

Nu har jag rensat iordning minna fotografier. Jag valde att spara dem i mappar vid namn av årtal och händelser.
Ex. 2006 Julafton
De bilder jag inte tycker ska ligga i en egen kattegori har jag laggt i mapparna med enbart årtalet som namn.
Det går nu mycket fortare att öppna mappen och det är lättare att hitta. Tar nog dock en stund innan jag vänjer mig vid vart alla fotografier finns någonstans. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jag skrev ett par artiklar och jämförde olika program för bildvisning tidigare.
Mvh // Johan