Tips om panoramafotografering...
Här kan ni läsa mer om panoramafotografering.

Här är tips om landskapsfotografering också..

Det är kul med panoramabilder. Vill tipsa om att i Photoshop CS3 finns en funktion som fixar detta på ett bra sätt. Funktionen heter "Auto align layers" och "Auto blend layers" och finns under "Edit" (eller redigera).
Den här bilden tog jag med stativ och panoramahuvud, men jag har testat att plåta på frihand och det fungerar också mycket bra.

Den bästa sidan om Panoramor tycker jag är www.panoguide.com De mest spektakulära panoramorna finns på www.panoramas.dk Här är ett fullskärms 360x180 jag gjorde i våras. Polarstudion Seglora Kyrka, Skansen

#3 Skitsnygga bilder. Både dina och de på siterna. För 12-13 år sedan använde jag QTVR Authoring Tool (har jag mig för att det hette). Men Apple verkar ha släppt detta med VR trots att det var de som lanserade tekniken. Vilken mjukvara använder du?
Att presentera VR i helskärm är ascoolt, hur mycket väger filmen från studion?

De brukar bli ca 1,2 mb styck.
Jag stitchar manuellt i Photoshop, lite omständigt kanske men hittar ingen programvara som gör det automatiskt med 360x180 bilder. Ska vara Panoweaver då men det kostar.
Har inget panoramahuvud heller.

Men när du stichar i PS, hur får du ut en 360° QT film därifrån?

Man sparar det färdiga panoramat som en jpg. Sen har Apple ett gratisprogram som heter Make Qubic som gör själva quicktimefilen av jpg bilden.