Fotokurs online helt gratis!
Gratis fotokurs för nybörjare finns snart tillgänglig för den som vill veta mer om fotografering och allt helt gratis. Fotokursen som kommer att vara helt gratis ligger som grund till fortsatta djupare studier inom fotografering och kanske fungera som teasers för de kurser jag själv håller i.
Kursen är nu ännu under utveckling och det skulle vara väldigt intressant och höra vad du tycker att kursen borde innehålla. Du får gärna komma med förslag eller önskemål i den här tråden. Det är vår förhoppning att vi kanske kan tillmötesgå en del utav det du önskar.
Vi har dock en begränsning då vi inte kan ta in obegränsat antal medlemmar, så först på kvarn till Bild och Foto.
Mina bästa hälsningar!
En liten liten önskelista till farbror jultomten:

Bildstabilisering VR/IS vid användning av stativ
Objektivets skarpaste bändare
Val av ISO-talet
Skärpa bilderna i efterhand, Mängd, Radie, Tröskelvärde
Val av objektiv
Tricks för att fota i dåligt ljus i kyrkan
Diffuserat ljus med blixt
Blixt vid motljus
Komponera bilder på rätt sätt
Skapa snygga bakgrunder
jpg/raw
Gyllene regel vid landskapsfoto
Bländarprioritet/slutarprioritet
Fota vattenfall
Var skall horisontlinjen ligga vid landskapsfoto
Hur gör jag soluppgångar och solnedgångar varmare
Rikare färger - polariseringsfilter
Reducera linsöverstrålning
Gråfilter vid landskapsfotografering?
Rak horisont - vattenpass
Att tänka på när man skall beskära bilder
Vitbalansen vid inomhusfotografering
Panorera
Bakgrund av kanvas eller tyg
Skärpedjup
Positionera motivet i bilden
Skapa bra ljus utomhus
Naturligt ljus med reflektor
Fota fyrverkerier
……och mycket mycket mer….det är ju bara jul en gång om året.
För min önskelista utgår jag ifrån att alla här på FotoiFokus redan har läst den här gratis fotokursen; http://www.fotonord.se/fotokurs/index.html Då är det väl lämpligt att Roberts kurs tar vid där Andreas Gradins kurs slutar? Annars blir det ju inte någon vidareutveckling för oss nybörjare om vi skall läsa samma saker ännu en gång?
Vad har övriga deltagare på iFokus för önskemål? Hoppas fler vill komplettera min lilla önskelista på vad vi önskar lära oss mer om.

Wymi: Önskelistor kan man ju göra, men sist jag hörde så måste även kurshandledare äta mat…
Om man ska ha kurser på nätet så måste man också kunna tjäna pengar på att ge handledning och feedback.
Det finns redan massor av tips och råd på nätet. Det är bara att googla fram dem. Varför inte själv börja leta rätt på de och lägga upp länkar och tips här på Foto iFokus?
#3 Trådskaparen Robert skriver: "Kursen är nu ännu under utveckling och det skulle vara väldigt intressant och höra vad du tycker att kursen borde innehålla"
Mot den bakgrunden förstår jag inte varför min välfyllda önskelista skulle vara fel. Självklart förstår jag att alla mina önskemål inte kan tillgodoses. Men några av punkterna borde väl ändå vara rimliga - vilka kan dock inte jag avgöra. Det borde väl finnas fler här på Foto i Fokus som har egna önskemål? Eller skall man tolka utebliven respons som att intresse saknas?
Om det var fel uppfattat att vi skulle ge uttryck för våra önskemål ber jag Robert och dig Bengt om förlåtelse - förlåt mig.
Du kan vara helt lugn för att jag har letat upp massor med tips och tricks på nätet. Vad gäller foto så finns det ungefär 45 artiklar med värdefull information att läsa på fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/ Cirka 40 av dessa artiklar är även tillgängliga för icke betalande medlemmar. Själv är jag betalande medlem på Fotosidan.
För den som önskar kunskap enligt min önskelista ovan kan med fördel läsa Digital Fotografi, Lär dig yrkesfotografernas hemligheter, Skott Kelby, ISBN 9163609150, Pris 199 kr hos Adlibris, 210 sidor
På andra områden som t.ex. MS Excel vet jag att det finns en del guldgruvor på nätet vad gäller gratis information. XLDennis är en svensk kille som jobbar yrkesmässigt med Excel. Han har byggt upp en sajt med så mycket information om Excel, att de flesta av oss nog inte orkar eller förmår tillgodogöra oss allt det som han helt gratis bjuder oss på. Adressen är: http://www.xldennis.com/
Du som mattelärare har kanske visst intresse för MS Excel?
Tack och förlåt

Jag tänkte mer på ditt andra inlägg snarare än din första önskelista. Jag ville bara klargöra att vi som arbetar med kurser på nätet och att det finns en tro att allt ska vara gratis på Internet, som jag tycker är litet märklig även om jag känner till historien bakom…
Det är ganska självklart att om man tillhandahåller tjänster på nätet på något sätt måste ta betalt för att kunna fortsätta med dessa. Jag ville poängtera att en gratiskurs inte kan innehålla hur mycket som helst.
Det är bra att du tipsar om bra källor på Internet. Fortsätt med det. Det tror jag ger mer till oss här på Foto iFokus. Jag tror dock de flesta känner till Fotosidan och Scott Kelbys bok. Bra påminnelse dock för det finns säkert nya som inte känner till det.
Kom igen fler tips kan du…starta trådar och var litet aktiv för att själv bygga kunskap om fotografi. Du kanske bara kan ställa krav på de som delar med sig och delar inte med dig själv?
Hmm har inte Scott Kelby själv en betalsite på Internet?

Jag delar med mig dagligen till alla om foto på Bild och foto. Det kostar ingenting. Nu senast ger jag tips om flera bra sidor om foto