Ge konstruktiv kritik
Jag är en 15 årig tjej som är väldigt intresserad av fotografering, men jag blir inte lika nöjd med mina bilder längre och jag skulle uppskatta om ni ville ge mig tips för att bli bättre. Här är en av mina bilder som är tagen i spanien på en djurpark (där man fick fota) lägger till fler bilder i kommentarerna.
"men jag blir inte lika nöjd med mina bilder längre"
Det där var lite intressant. Du har högre krav nu? Eller tycker du att du tar sämre bilder nu än förr?
Gillade kossan, kan inte säga direkt varför. Kanske för att färgskalan är så trevlig. Är den beskuren?
Tror jag förstår vad du såg i #4, att "se" bilder som inte är tagna ännu är enl. mig halva tricket till bra foto.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Att man inte till 100% gillar det man skapar eller fotografer är faktiskt en del i ”lärnings-kurvan”. Man har kommit på eller lärt sig hur man vill att saker ska se ut och sådant, men man har inte ännu den praktiska kunskapen att skapa det själv. Så mitt bästa tips är att bara fortsätta fota så är du snart där! För övrigt så gillar jag också kossan, men även fågeln i #1 tycker jag har charm. De följer båda gyllene snittet något, färgerna hjälper till att framhäva rätt saker och bakgrunden är inte allt för rörigt (då den är precis lagom oskärpt). #0 och #2 skulle även de kunnat blivit riktigt bra, men är lite mer ”röriga” (eller hur man nu ska förklara det). Tror även jag kunna tänka mig vad du såg i #4, men det är ju inte alltid som ens tanke verkligen kommer fram på bild. Vet inte hur många sådana bilder man valt bort :P Men fortsätt som du gör! När du kollar igenom bilderna kan du ta o h riktigt tänka igenom vad det är som får dig att gilla just de bilder du gör. Är det färg? Komposition? Känslan? Jag brukar även få tillbaka lite motivation när jag kollar på äldre saker jag gjort, då ser man att man faktiskt har utvecklats :)
Här är förklaringen till att du inte är nöjd med bilderna längre.
Grafen är nog gjord som ett skämt, men det ligger ändå mycket sanning i den.
Hej! Det ser ganska långt ut som bilder tagna av nybörjare, men ta det inte så hårt, alla har vi varit nybörjare. 🙂 Det är positivt att du själv inte ser dem som lika bra längre som tidigare, det visar bara på det som kommentatorerna ovan också säger, att du har utvecklat ett lite mer kritiskt öga till dina bilder och därmed höjt dina krav.
Lite kritik om bilderna specifikt:
#0 - Fina färger på påfågeln och bakgrunden, men jag skulle gärna sett fågeln i en annan vinkel, gärna framifrån, som lyfter fram huvudet och ögonen så man hade fått lite mer "kontakt" med den, så att säga. Det här gäller speciellt på bilder tagna med teleobjektiv som isolerar motivet från sin omgivning. Den här bilden berättar väldigt lite helt enkelt som den ser ut nu. Motivet är dessutom relativt centrerat (googla gyllene snittet/tredjedelsregeln) som gör onödigt statisk, och bilden hade säkert blivit bättre också utan det ljusa berget nere till vänster med på bild som drar uppmärksamhet från fågeln. Av dessa två orsaker, prova beskära bilden i högerkanten så det mesta av berget faller bort. Tror den blir avsevärt bättre då.
#1 - Den här bilden är bättre än första, men återigen saknar jag kontakten med fågeln, på grund av att den tittar bort/neråt, gömmer näbben och man vet inte vad den ser på. Bilden är dock "renare" (vilket är positivt) med en snygg bakgrund och återhållsam färgskala. (Eller snarare mycket färg, men inte för många färger).
#2 - Helt okej dokumenterande bild. Gör sig säkert bättre dock tillsammans med en ackompanjerande bildtext som lägger bilden i ett sammanhang.
#3 - Rätt okej bild, men fortfarande är det lite trevligare att se på en bild där man får bättre kontakt med motivet, där motivet antingen tittar in i kameran eller gör nåt roligt. Testa beskära denna ganska tajt till vänster och höger om kaninen(?) till en stående bild.
#4 - Gillar kompositionen här med den långa raden av båtar. Ljuset är dock lite hårt (ger skarpa kontraster mellan solbelysta delar och skugga) och kallt som det ofta är mitt på dagen, speciellt i skuggan. Om du har möjlighet att ta om en liknande bild, prova nån annan tid på dygnet, gärna morgon eller kväll när ljuset är varmare. Just denna bild kunde du dock testa göra svartvit. De många färgerna i kombination med det hårda ljuset gör den lite rörig, så den blir antagligen stilrenare i svartvitt.
#5 - Som du kanske kan gissa utgående från mina kommentarer på de första tre bilderna, så gillar jag denna helt klart mest. Motivet tittar rakt in i kameran så man får en bra kontakt med motivet. Motivet är inte heller centrerat och tajt beskuret, vilket jag själv ofta uppskattar just i porträtt. (För visst är det här ett porträtt). Bakgrunden är stilren och bra; man ser att det finns andra kossor där men de själ inte uppmärksamhet, himlen är jämnt blå och och återigen så har bilden en snygg återhållsam färgskala.
Det blev lite långt det här men hoppas du får nåt ut av kritiken iaf. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus