Canon EOS 400D
Jag skulle vilja veta om Eos 400D vad ni tycker om den, om den skulle pasa mig..
Jag har aldrig haft en systemkamera. eller jag har testat me min farbrors Nikon 200d (?) och mammas gamla systemkamera som inte var digital.. men aa.. några frågor också,
- Kan man ta kort i ridhus ?
- måste man ha en massa objektiv m.m för att kunna ta kort på djur & natur ?
- för och nackdelar ?

Man köper oftast en systemkamera just för att man VILL ha massa objektiv. Annars känns det lite meningslöst att springa runt med en sån stor klump.
Jag har själv en 400D och är supernöjd, det stod lite mellan den och nikon d80. Tyckte bättre om 400d så det blev den.
Kort inomhus kräver oftast blixt eller ett väldigt ljusstarkt objektiv.
okej, men jag menade visst hur många obj. ^^
men d e klart att jag skall ha obj. men hur många "brukar man ha" ?
putt

Du behöver ett objektiv ( åtminstone åt gången =) ) till att börja med.
Sen behöver du lite baskunskaper om hur en kamera fungerar. Då klarnar det oxå lite om vad du eventuellt behöver i objektiv-väg.
Du kan ta kort var som helst. Hur resultatet blir beror på hur mycket ljus det är i lokalen. Är det mörkt måste du ha ett ljus-starkt objektiv eller ha längre slutartid ( blir suddigt om saker rör på sig ) eller höja ljuskänsligheten ( ISO ), men då blir bliderna lite brusigare.
För extrema närbilder behövs ett Macro-objektiv. För landskap eller trånga utrymmen, om man vill ha med mycket i bilden, använder man vidvinkelobjektiv. OCh för att stå långt ifrån en ekorre och ändå få med ekorren så stor som möjligt behöver man ett tele-objektiv.
okej tack ^^
så om jag köper Eos 400D så, vad skall jag köpa för objektiv ?

Du bör nog testa lite själv först och se vad du saknar. Jag började med att inse att kitobjektivet va alldeles för ljussvagt och köpte ett nytt ljusstarkare. Sen ville jag ta bilder på större byggnader utan att behöva gå jättelångt bakåt. Köpte ett vidvinkel.
Så det finns inget svar, du får helt enkelt testa dig fram.
jo, men det kan ju bli väldigt dyrt å ja har inte så mkt pengar.. ja e 13 ^^

Då kanske en kompaktkamera passar dig bättre, då de ofta har både tele, macro i samma objektiv så att säga.
Aja, jag fixar det själv ist….
LÅS DENNA TRÅD