systemkamera.
jag behöver tips och råd.
är på jakt efter en systemkamera.
det behöver inte vara något avancerat, speciellt eftersom jag aldrig lärde mig något om själva kameran, utan endast la ner min själ i mörkrummet och den perfekta framkallningen…
jag har en digitalkamera, visserligen är det smidigt, men det är inte riktigt lika spännande, och jag får inte alls lika bra bilder..
finns det digitala systemkameror ? eller har jag drömt det ?
kan någon rekomendera en riktigt bra, lätt kamera ? :)

Nikon D50 har valts ut till en bra entry digital systemkamera. Liten och behändig kan jag anta att den är. Har du mer pengar så skulle jag kika på en Nikon D200 eller en Canon 30D. Gillar du fullformat så får du lägga till en del för en Canon 5D.
Lätt eller svårt, det beror nog på dina förkunskaper och hur bekväm du känner dig med de olika inställningarna som en kamera kan erbjuda. Jag tror att du kommer att vara mer kreativ med en systemkamera än en kompaktkamera.
Hälsningar
Robert
jag vet faktiskt inte alls hur bekväm jag skulle känna mig, men alla olika inställningar är saker man lär sig. i skolan använde jag så många olika kameror, allt beroende på vad den skulle vara till, och vilken som fanns inne just då. därför lärde jag aldrig mig riktigt allt som hade med inställningar att göra. jag bara klickade och tillbringade timmar i labbet. :)
en canon eller en nikon är vad jag är lite inne på…ooh det är svårt..
Själv har jag en Canon EOS 350D
Bilder som jag tagit med den kan du se på http://bilder.zpookey.com
Klicka på datumen under "Ej flash" så kan du se bilderna i lite större format.
Och här är lite andra testbilder som jag tagit med samma kamera.
http://bilder.zpookey.com/pyssel/
Och här håller jag på med ett nytt fotoalbum…inte helt klart ännu.
http://www.zpookey.com/pixel
I fullautomatikläget så behöver man inte tänka på någonting…det är bara att sikta och skjuta.
Från OFF till första kortet är taget (autofocus och blixtpopup inkluderat) så tar det under 0.5 sekunder…sen har du sekvenstagning med 3 bilder per sekund.
läckra bilder :)
men jag är inte riktigt helt på hur det fungerar, så man kan köra film och digitalt, växla mellan eller ?

#4, om du har ett digitalt bakstycke till en ex Hasselbladare så kan du växla mellan film och digtalt.
Hälsningar
Robert
En vanlig digital systemkamera kan du inte växla mellan film och digitalbilder med….inte ens Canon EOS 1DS MARK II som kostar c:a 70.000:- kan du göra detta med.
Den enda som jag vet är som Robert säger en Hasselbladskamera med ett digitalbakstycke….tyvärr är det så att bara bakstycket till en hasselblad kostar c:a 150.000:- så det tror jag knappast är aktuellt om du inte har gott om pengar.

#5 Du har humor Robert :-)
Hassleblads kamera hus 22.500 - 80.000
Digitalbakstycke 100.000 - 350.000
Dyrt att förverkliga drömmar….
ehm..ok..hur gör man annars då ? för man kan väl köra film, Och digitalt ? ursäkta min tröghet. haha.

De finns dom som tar sig från A till B i en Fiat andra i en Ferrari. Båda tyckte troligtvis att de gjorde ett bra köp och fick ett bra pris på sina bilar. Båda bilarna gör samma sak, transportera personer och saker.
Hälsningar
Robert

#8, det är två olika saker - digitalt/film (analogt). Jämför en digital kamera med en dator, och en analog kamera med en skrivmaskin. Skrivmaskinen kan göra samma sak som datorns ordebehandlingsprogram, men det är svårt att stoppa in en DVD i en skrivmaskin och få den att fungera.
Hälsningar
Robert
haha, det låter inte speciellt aktuellt med dessa dyra kameror, såvida jag inte vinner på lotto ;)
..men varför heter det då digital systemkamera ?
vad är det digitala ? är det bara digitalt, eller är det bara film man kör ?
Kolla på Nikon D50 prisvärd och enkel att använda.

Om du vill växla mellan digitalt och film så får du köpa två kameror. Se då till att de kan använda samma objektiv så att du kan köpa ett objektiv som du kan använda på båda kamerahusen.
För att det finns digitala och analoga systemkameror.
Analog=film
Digital=dator
Systemkamera=kamera som man kan byta objektiv på.
Systemkamera är alltså inte benämningen på en kamera med filmrulle utan det betyder att du kan byta objektiv på den.
Så att det står digital systemkamera innebär alltså att du inte kan använda filmrulle.
Likadant är det med kompaktkamera och digital kompaktkamera.
Det du antagligen har nu är en digital kompaktkamera men man säger bara digitalkamera för enkelhetens skull….men när det gäller digitala systemkameror så säger man att man har en digital systemkamera för att folk ska förstå att det är en kamera av den större sorten med utbytbara objektiv….och att den inte använder filmrulle.
Hoppas att förklaringen blev enkel.
sheit, zpookey, jag tror jag fattade allt nu :)
-så ja, din förklaring blev enkel.
men tack för era svar, det har varit lärorikt, hoppas jag inte dumförklarat mig på tok för mycket. :P

bubbelbubbel, på foto.ifokus är den som ställer frågor smartast. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#15, det droppar in nya medlemmar hela tiden till Foto.iFokus, så kunskapsnivån ligger olika här. Vi kan bara ge dumma svar. Det är bara att fortsätta att fråga tills man förstår saken.
Hälsningar
Robert

Enklaste är nog att köpa en av varje. Analoga kameror är väldigt billiga tex på blocket. Här en canon 300e för 1500;- och om man har ett digitalt canonsystem så passar objektiven.
http://www.blocket.se/vi/7997716.htm?ca=6_s
Min son som har ett canon analogt system med många objektiv funderar på att köpa ett digatalt kamerahus
jag hade nått mer jag skulle fråga. men sjutton, jag glömde bort det. återkommer när jag minns ;P