dumma digitala kamera =(
fotade jätte mycket innan när jag hade min analoga kamera och gillade stå i mörkerrum men började photoshopa i skolan och gillade det med så köpte en digitalkamera…
En Nikon d50 (var ett tag sen) tyvärr fattade jag aldrig hur man ställde in bländaren och slutaren =( (inte så tecknisk av mig) e ju inte rattande och skruvande som på en gammal vanlig kamera =( utan massa tryckande och inte lika skoj att fota med auto.
Tänkt börja igen så smått men fattar fortfarande inte… någon som har en sådan eller nyare modell som kanske funkar liknande som kan hjälpa??

Jag kör med en D80. Inte 100% på om de funkar lika, men på en d80 (i läge M, manuell) ställer du slutaren med "snurrhjulet" du har tummen vid. och bländaren ställer du om med pekfinger hjulet. Låter de som en bra förklaring? 
Du kan ju även läsa bruksanvisningen som följer med i kartongen.
Eller så söker du bara på den här sidan, lovar att det finns någon form av förklaring.

finns inget pekfinger hjul…. har manualen hos mina föräldrar får hämta hem den men har inte kunnat innan… man ska hålla in några knappar när man snurrar…
har klarat de någongång att ändra men då har jag tryckt på allt så kommer inte ihåg… fattar inte varför de itne bara kan va som på en vanlig systemkamera

Jag har en Nikon D80. Har inte heller lärt mig allt, finns ju hur mkt som helst :) Men jag har lärt mig hur jag ska använda bländaren, det är inte så svårt. Jag har tänkt att jag ska försöka leta upp någon fotokurs ed. Eller leta upp en fotograf som kan lära mig mer. Sen har jag bruksanvisningen med mig och försöker att då och då ta och lära mig ngt nytt och träna på det.
Svårt att berätta hur du ska göra, dessutom, vet jag inte riktigt hur mkt D50 skiljer sig från D80, de kanske inte ser riktigt likadana ut(?)

tack
får hjälp av en fotograf men han kan inget om det digitala alls

haha så dum jag e… satt ner nu i lugn och ro och pillade lite… va ju inte så svårt
haha… fast håller fast vid att hellre velat ha som på en gammal vanlig kamera… man tappar lite av känslan av att trycka på knappar

Hej Flamingoooo
Har varit i samma situation som du. Köpte en Nikon D80. Började med att läsa allt i manualen, sedan finns det mycket här på nätet att söka, som tex bildochfoto.se.
Här en annan bra sida http://www.fotonord.se/fotokurs/grunderna.html

#6 tack men sånt kan jag.. det jag hade problem med var skillnaden hur man ställde in kameran mot hur man ställer in en gammal vanlig
tror de flesta missförstått mig att få rätt inställningar på bländare och slutare kan jag… bara jag inte lärt mig hur man får in de på den digitala kameran eller vad man ska säga… där finns ju bara ett hjul och man måste hålla in en massa knappar beroende på om man ska ändra slutaren eller bländaren
1. Ställ väljaren på läge "A"… Där ställer du Bländaren.
2. slå om till "M"… Bländaren stannar i de läge du förvalt tidigare, släll nu Slutaren och plåta på!! :D
Hittar man bara sin "standard" så är det busenkelt!
Jag brukade använda "fotografens favorit"… Bländarprio alltså läga "A" f11… Många duktiga fotografer kör på detta som sin standard, vilket oftast funkar bra.
Jag tyckte bara att jag fick lite för ljusa bilder i vissa lägen, så nu kör jag nästan bara på "M"… (Allt Manuellt)
MVH /David.

ja jag har lyckats pilla mig till hur man ska trycka nu på M… tycker inte de känns lönt på de andra inställningarna
tack så mycket