Hjälp angående RAW
Jag satt å lekte lite med kameran igårkväll & testade att fota lite RAW å sådär, men tog bort de bilderna sen för ingen var något att spara.
Imorse fotade jag min kanin Theo å så, jättefina bilder som jag blev nöjd med, å nu när jag skulle lägga in bilderna på datorn så kan jag inte öppna RAW filer :(
Någon som vet något sätt man kan öppna dem på eller så?
Tacksam för all hjälp!
Det ska ha följt med ett program med kameran som du kan öppna filerna med och spara dem i annat format.
Om du har Photoshop ska det finnas en plug-in till din kamera som du kan installera, så kan du jobba med bilderna.
RAW är inget standardformat, utan rådata från bildchipet, så det behöver bearbetas för att likna någonting alls, och formatet är olika för olika märken/modeller. Därför behöver du specialprogrammet som du fick med kameran eller rätt plug-in till bildbehandlingsprogrammet.

Picasa klarar också en del Rawformat…Det gör även Xnview och Irfanview…

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en här kan du ladda ner plugin till windows så att du kan se thumbnails (tumnaglar på svenska?) i fönstret vilket är trevligt.
Det är även ett förhandsgranskningsprogram likt det som finns med i windows. Tror dock att den bara klarar nikon och canons rawfiler.
Åh. Tack så mkt :)
Är hos en kompis nu men testar ikväll då jag kommer hem =)