hasselblad
ahh hittade en hasselblad på blocket för "bara" 16 000… hur billigt som.. den som hade pengar =(… me like… någon gång ska jag ha en egen
Det är bara att börja spara.
Du har skrivit att du har problem att lära dig din D50. Varför sätter du den inte på A - aperture(bländare) och kör med det. Då skruvar du på hjulet för att få fram den bländare du vill ha och kameran väljer rätt slutare. Eller tvärtom med S-läget. Du väljer slutaren och kameran väljer bländare.
Eddie

Tror inte jag skulle köpa en hasselblad för 16.000 om jag hade problem att lära mig en D50..

#1 jo men jag e van att fota helt manuellt med min vanliga kamera inte lika skoj då att fota vanligt
#2 hasselblad har jag fotat ganska mycket med så den har jag lärt mig.

Ok på det viset, men det är en lätt omställing att fota manuellt med D50 oxå om du läser några rader i manualen och tar några bilder så du får vänja dig, eller så köper du ett objektiv med manuell bländare så funkar det lika som med analogt:)

ja jag får prova en gång till… tappar bara humöret och skiter i de när jag inte fattar… men vill jag fota får jag ju lära mig min utrustning om jag inte vill gå tillbaka till medeltiden

Haha ja jag känner igen mig, min förra tjej var precis lika. Funkade det inte första gången åkte grejerna i golvet in i nått skåp, och manualer var det tråkigaste som fanns. Sj har jag nog min vrånghet och nyfikenhet tacka.. Kan inte släppa en sak innan jag vet precis hur varenda knapp/funktion fungerar:)

flamingooo, kanske var det ditt fotolabb som räddade dina bilder? Nu ser du resultatet dirket och fotolabbet har nu lämnat över ansvaret till fotografen.
Exponeringsteorin har inte förändrats, den är fortfarande exakt densamma för D50 som Hasselbladaren.
Hälsningar
Robert

hmm nu klyddade datan ska svara igen mer kortfattat
#6 mmm vet…. se om sambon kan ha tid att lära sig den så han kan lära mig haha lättast så för allas hälsa =)
#7 tror du misstförstått för att få fram rätt inställningar och att använda ljusmätare och sådant (använder alltid en separat även om kameran har själv) kan jag och vet hur jag ska göra för att få rätt inställningar… det som är olika på kamerorna är HUR man ställer in… hasselblad och andra annaloga kameror skruvar man medan d50 ska man trycka in en massa knappar finns bara ett skruvhjul på och det är det jag inte får ihop… framkallade dessutom nästan allt mitt själv
det blev ju inte så kortfattat iaf

Har ju aldrig fotat med Hasselblad, men gick över från Pentax ME super & K1000 till Nikon D50. Den praktsika onmställningen till hur man jobbar med kameran var inga problem. Principen är ju densamma även om man utför komanndona på olika sätt.
Sen hur man lyckas med bilden, det är ju en annan sak
Mvh Bengan
På min D200 när jag kör manuelt så Skruvar man bara på hjulen ett för bländare ett för slutare :). Smidigt men jag blir tokig på ljusmätarna. Blir aldrig nöjd med bilderna bara om jag använder blixt dock så lever jag i ganska mörka miljöer :P. (natt aktiv ;P) Har alldeles för dålig belysning hemma.

#9 de e de olika sätten jag inte kan än
#10 vet att de e så på de andra kamerorna men inte d50 tydligen men men