Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 629 ggr
iken
0

F50fd- Den perfekta fickkameran???

I natt drömde jag att jag var i en fysisk fotoaffär och en kvinnlig säljare kom fram med en Fujifilm F50fd och lät mig få hålla i och känna på den. Hon sade att den kostar 2000kr men har kostat 4000kr innan. Jag var väldigt nära att köpa den men avböjde av nån anledning.

Nu har jag kollat upp kameran. Den kostar ca 2800kr (eller 2500kr nos oseriösa net superstore men man kanske kan använda prisgarantin hos pixmania och få den billigare därifrån).

Storlek:
92 x 59 x 23mm

detta kan jämföras med Ixus 860 på 93 x 59 x 26 mm
eller ixus 70 på 86 x 53,5 x 19,4mm
eller ixus 75 på 91,6 x 56,8 x 19,6mm
eller sony w35 på 90 x 59 x 23mm
eller fujifilm f20 på 94 x 57 x 27 mm

Slutsats: Storleken attraktiv, som medel bland ultrakompakta.

Bildkvalitet:
Extrem Upplösning på 12 megapixels ger hög detaljrikedom, detta syns dock först vid jämförelse med annan kamera, annars är det inte säker man blir imponerad. Mycket brus på höga ISO. Något överagressiv brusreducering. Bildstabilisering= bra inomhus.

Blixten:
Tyvärr mycket klen, klarar bara 2m på ISO 100. I tele ännu svagare då objektivet släpper igenom väldigt lite ljus. Underkänt.

Övergripande bedömning:
För 2000kr skulle jag nog ha köpt den av den där kvinnliga säljaren om jag fick en ny chans. För 2800kr väljer jag att avvakta. Kamerans största besvikelse är utan tvivel den svaga blixten. Det fordrar rejäl kompensation med ISO vilket förstör bilderna. Tar man med sig slavblixt försvinner hela poängen med att köpa ultrakompakt kamera.
Måste erkänna att jag inte är så extremt insatt i denna kamera. Hade den haft en starkare blixt hade jag attraherats kraftigt av denna kamera. Som den är nu så går den fortfarande att överväga men man bör göra en nogrann jämförelse med andra kameror i klassen.

iken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svar=Nej! Ovanstående är inte någon perfekt kamera även om den är hyfsad.

Uppföljning för dem som är intresserade att hitta en bra ultrakompakt att packa ner i jeansen vid fester, på shoppingrundan etc:

Man bör hålla sig till Canon av tre skäl: 1.) Överlag bra bildkvalitet, 2.) kraftfulla blixtar, 3) Superbra videofunktion.

Ixus 960 har förutom 12M Upplösning även filminspelning i HD kvalitet (1024 x 768).
Nackdelen är storleken på 96 x 60 x 28 mm. Den är för stor för att bekvämt passa in i jeansfickan.

Bifogat en bild på superkameran ixus 960 som tyvärr är några millimeter för stor.