Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 1871 ggr
iken
0

När folk ber en ta bort foton

Jag hade med kameran på puben idag och knäppte en del. Stötte på en otrevlig tjej som bad mig ta bort ett kort där hon kom med. (kortet togs med blixt vilket hon upptäckte) Eftersom jag inte hade lust att bråka inför alla vänner och bekanta gjorde jag det enkelt och tog bort kortet. Men hade detta varit dagtid eller ute på stan hade jag faktiskt hänvisat till att det enligt lag inte är förbjudet att fota och att hon ej har rätt att kräva att jag skall ta bort ett foto från kameran.

Jag stängde därefter av både blixt och AF hjälpbelysning och tog enbart bilder på ISO 1600 och ISO 3200. Därmed omöjligt märka att man tar bilder. Vågade dock ändå inte rikta kameran åt surpuppans håll, då jag inte alls kände för gräl eller bråk inför mina vänner.

Hoppas verkligen de nya lagförslagen som diskuterats om fotoförbud inte blir verklighet. I så fall kommer dessa galningar kunna ringa polisen framöver om de vill mucka gräl.

Hur gör ni andra ifall någon ber er ta bort ett foto?

iken
0
UlrikaG
0

Vad är det för nya lagar som diskuteras?

Jag har helt missat den debatten.

För övrigt så har det hittils inte hänt mig så jag vet ännu inte hur jag skulle reagera och agera.

Gertb
0

#2 Den nya lagen ska bland annat göra det möjligt för politikerna att supa ifred, utan att riskera att nyfikna journalister ska avslöja dom.

Isak
0

Det beror på. jag skulle nog ändå visa respekt och ta bort bilden.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Martin
0

#3 Så står det ju faktiskt inte alls i lagförslaget, även om det kanske blir följden. Ser inte riktigt meningen med att komma med ett sådant påstående i en debatt där någon faktiskt ställer en vettig fråga.

Jag själv är inte helt insatt i det nya lagförslaget så jag är tyvärr inte heller rätt man att avgöra det.

Jag brukar alltid ta bort kort om någon ber mig, skulle det vara ett i övrigt mycket speciellt kort kanske det går att lösa med beskärning. Har själv varit med på ett antal icke önskvärda foton och är därmed glad när den typen av foton kan tas bort.

Fotot har du alltid rätt att ta - men du har inte alltid rätt att använda det hur du vill. Framställs t.ex. tjejen på ett ofördelaktigt sätt kan man inte använda fotot hur som helst.

Men det är en djungel det där…

mvh Martin

Gertb
0

5# Hehe, det var inget påstående, försökte bara vara lite ironisk… Hemlis

Till ämnet. Jag har aldrig varit med om situationen att någon protesterat. Jag vet inte riktigt vad som gäller om fotografering på pubar, restauranger etc. Är lite tveksam till om detta räknas som allmänt område och därmed fritt fram? Kanske någon annan vet bättre?

izze
0

Vad jag vet så är det helt okej att ta kort var du vill när och hur. Men du får inte publicera vad som helst :).

Och ifall någon ber mig ta bort kort så säger jag oftast att jag gör d o sen gör jag det inte hehe.

Jag är ju inte direkt ute för att jävlas men ifall någon kommer med på kort och inte vill så är det väl inte hela världen det är ju inte direkt så att man lägger upp bilden o skriver hon var på krogen och var jätte full det är ingen som bryr sig om sånt bara larvigt med folk som är så paranoida.

fotokrafs
0

Jo, men vore det inte riktigt skönt och slippa alla smygare, folk som spelar in när de har sex eller andra som har sex utan dessas vetskap, Folk som går runt med videokameror på stranden eller kameror som tar kort på överförfriskna på krogen osv? Vill man inte var med på kort kan man väl respektera det?

izze
0

Jo visst det är ju up till var och en nu är jag inte en sån jag tycker det är skit kul att ta kort på folk i pinsamma situationer, Därför är jag emot lag förslaget men, Vid rätt tillfälle tar jag också bort bilder. Ifall dom är fler eller större än mig dvs :P..

Men det är ju som sagt inget att tjafsa över man är ju inte direkt någon hollywood stjärna som någon vill svarta ner.

Men det kanske ni är? :).

Cavello
0

Låter inte kul Iken.

Jag har själv haft samma problem under en hopptävling en gång då en kille i 13 års åldern red fram till mig och skällde ut mig för att jag tog kort på hans häst. Först skulle jag inte ta kort på hästen som var på allmän plats, sen skulle jag radera bilderna och inte lägga ut dem i media men jag vägrade att radera bilderna för dels var han riktigt otrevlig och dels så var jag faktiskt på allmän plats och hade all rätt att fota.

Om han skulle bemöta mig trevligt kanske jag skulle ha raderat bilderna men inte då nej.

izze
0

Det är bra stå på dig!

Så länge man inte missbrukar bilden är allt okej!

Men att hänga ut någon är ju däremot taskigt :)

[PeterWem]
0

Hon ber dig ta bort bilden.

Du visar att du raderar den.

Du stoppar i ett nytt minneskort och fortsätter fotografera.

Du återskapar bilden surpuppan ville ta bort i datorn senare på kvällen.

Möjligheten finns om bilden vore något att ha och du inte vill ha gräl där.

iboat
0

Hon kanske blev nervös. Hon kanske träffade någon hon inte BORDE träffa på krogen…

izze
0

Sånt är ju taskigt men det spelar ingen roll för det kan inte du veta och skulle du visa upp den för den personen som inte får se den eller ? du vet ju inte ens vem det är.

Men en paranoid människa kanske gör så?

iboat
0

#14 jag håller med dig. I princip har hon fel, men om situationen var som ovan och hon dessutom är lite paranoid kan man ju ha lite förståelse för att hon gjorde som hon gjorde.

Martin
0

Som sagts, jag håller med om att man borde värna om sina rättigheter.

Jag förstår dock inte varför många verkar vara helt emot att faktiskt eventuellt ta bort en bild om någon önskar det? Vad har man för glädje av ett foto där någon som inte vill är med? Visst, det kanske är ett i övrigt mycket speciellt foto och då kan jag förstå det - men tänker mer generellt.

mvh Martin

baziq
0

ehhh det är inget att bråka om, ta bort bilden men om du ser henne på stan igen så knäpp ett par hundra bilder på enbart henne och sen registrerar du dig på tex Flickr.com och lägger upp alla bilder med rubriken: "Surpuppans dagbok"

fotokrafs
0

Jag är en paranoid typ.. och tycker väldigt illa om någon tar kort på mig när jag känner mig obekväm.  Om jag håller på med något som ser lustigt ut och jag till och med tycker att det är pinsamt, fattar man väl att jag inte vill att någon skall ta kort..  Tanken att en  "rolig" bild på mig (där folk kan känna igen mig) dyker upp på bloggar och annat  gör mig  irriterad.. Men jag är väl lite psykiskt störd, som tror att folk mobbas Fundersam

Håller med marnyman

[mingdie]
0

Vänta lite nu. Visst skall vi värna om våra rättigheter men om någon ber att man inte fotograferar dom så är det väl bara att låta bli. Att du tog bort fotot Iken var bra. Vi som fotografer måste också ha lite takt i kroppen och om inte fotot är viktigt så är det väl bara att ta bort.

Sen ser man löjliga kommentarer om att byta minneskort och rädda bilden(PeterWem) eller att lägga upp bilder på flickr(baziq). Det är precis sådana grejer som kan göra att våra rättigheter att ta foton var vi vill kan försvinna i framtiden. Om någon inte vill att du tar foto på dom så spelar inte anledningen någon roll utan gå dom till mötes. Ett "inga problem det ordnar jag" gör att du hjälper alla fotografer med att få ett bra ryckte.

Eddie

izze
0

Mjo det om det är ett kort som saknar värde så är det ju bara att ta bort men om man tar kort på kamrater och det blev en riktigt bra bild och hon råkar vara med på ett hörn då tar jag inte bort bilden bara för hennes skull är bilden bra så kan jag juh lika gärna klippa bort henne sedan.

[PeterWem]
0

#19 Det händer litet då och då att polisen säger åt fotografer att ta bort bilder, eller militärer vilket det senaste jag upplevt. Vill jag ha bilden men slippa en massa tjafs finns denna möjlighet. Så vad är det löjliga?

PAHultin
0

Du får använda vilken bild du vill som du äger upphovsrätten till i redaktionellt material. Om bilden "kränker" den fotograferade så kan hon försöka få justitiekanslern att ta upp ärendet inför en rättegång och där kan du om allt går åt skogen åka dit för förtal, eller förolämpning, någon mer brottsrubricering kanske. Men risken är nästan minimal. Det är en djungel det där med Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen för det finns i princip försvar till de flesta publiceringar.

Om du däremot använder bilden i annonser så måste du ha de porträtterade människornas tillstånd annars kan det bli en dyr affär, Obs politiska affischer och löpsedlar är inte annonser i lagens mening även om det kanske borde vara det enligt vissa.

Läs TF och YGL på regeringen.se så har ni läsning ett tag framåt. Dessa lagar är faktiskt intressanta och viktiga att ha en grundläggande kunskap om, ifall man är fotograf eller annan typ av journalist.

(studerar lagarna i skolan nu så jag är absolut ingen expert)

PAHultin
0

#3 Jag tror du slog huvudet på spiken där he he….

Integritetskommissionen som de har tillsatt (tror det var på eu direktiv) skall utreda frågan, men jag tror att våran journalistkår kommer att lobba mot förslaget och därmed hindra det helt. Media har mycket makt

[mingdie]
0

#21 Det var varken polis eller militär som tråden handlade om. Det handlade om en persons önskan att inte behöva vara med på bild. Varför inte gå med på det då. Du vet vad nästa steg blir annars. Alla pubar och liknande kommer att införa fotoförbud om folk klagar så har vi fotografer lyckats att avstänga oss från ännu ett ställe.

Eddie

Lizzan
0

Knepigt. Jag hade nog inte raderat bilden.

[PeterWem]
0

#24 Och som jag skrev så tyckte jag man skulle återskapa om bilden var något att ha. Hur många bilder är det på uteställen? Ser likadana allihop. Kanske om någon man känner är med på bild och man vill spara det.