Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 469 ggr
Niklas
0

Vad rymmer ett minneskort?

Hur många RAW-bilder ryms på ett 2-gigabyte minneskort om man använder en 8-megapixelkamera?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

C:a 110 bilder.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Tack Robert, då behöver jag nog ett till!

Hur arkivbeständigt bedömer du att RAW är? Med tanke på att olika tillverkare använder egna varianter menar jag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Lika säkert som att jobba åt staten. Jag arkiverar mina RAW-filer till DNG. I DNG bäddar jag in RAW-filen och en JPEG-fil, för att vara på den säkra sidan.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En notis, med min 5D så behöver jag *2 mer större kort för samma antal bilder. Så ett 2gb kort i 5D är som ett 1gb kort i 20D.

Hälsningar

Robert

Robert
0

En till grej, när jag var i Chicago så var det många bröllopsfotografer som hade sina fickor fulla med ungefär 20-30gb minneskort.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Tack!

#5: Jag visste inte ens att det fanns så stora att köpa.

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
0

Så stora är inte är inte flashminnen utan en inbyggd microhårddisk.

Robert
0

Niklas, jag har uttryckt mig klantigt. 

Nej, de har haft sammanlagt minnen i fickorna på flera kort (1-4gb) som motsvarar 20-30gb.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

#8: Kan de inte stänga av seriebildstagningen under transport mellan tagningarna? ;-)

SÅ mycket minne tycker jag ger en viss känsla av osäkerhet hos en yrkesfotograf.
Dessutom, varför inte skaffa en portabel urtankningsenhet?
Det borde bli billigare och snabbare med två 4GB flash i kombination med en 40GB portabel urtankningsenhet eller bärbar dator.

Robert
0

#9, fotograferar du ett bröllop i 8-10 timmar så kommer du lätt upp i 2000 bilder. Använder du formatet RAW i en Canon 5D så har du ungefär 100 bilder/2gb kort.

Jag kom fram till att en portabel mellanlagringenhet är mer ekonomiskt. Med två hus så behöver jag iaf 6 kort för att täcka alla glapp. Ladda ned till en Epson P2000 går inte snabbt, ca 15 min/gb.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Det är ett rent under att man överlevde innan den digitala revolutionen :-)

Tänk det massiva arbete som krävs för att sortera, katalogiser, bildbehandla…

Niklas
0

#8: Jag förstår.

#10: 15 minuter per gigabyte låter väldigt långt. Är det inte enklare att ha fler kort eller ta med en bärbar dator? Jag brukar ta med den bärbara datorn när jag ska fotografera mer än korten rymmer.

Vänliga hälsningar

Niklas