Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1223 ggr
Olysios
0

Skala

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bara har en fråga jag har sett att Bjorsa skriver skalor på sina bilder och sådär typ 1:5, men hur räknar man ut skalan på bilden ?

Vet inte hur man gör men om skalan skulle räknas ut på denna bild hu gör man då?

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

Krissefoto
0

När skalan är 1.1 Räknas det som macro. 1.1 är när motivet avbildas i naturlig storlek på bildcensorn. är nog väldigt svårt att se skalan på en bild då man måste veta storleken på nått i bilden och på bildcensorn.

finns säkert nån här som kan ge dig en mer detaljerad förklaring

Olysios
0

#1 okey tack iaf :)

Hoppas det finns nån :)

www.tmfoto.se

bjorsa
0

Du som har en canon 400d har en sensor som är 22,2*14,8mm och då för att få skala 1:1 så skall du kunna fota 22,2 mm på bredden tex om du tar ditt makro och fotar precis vid närgränsen och då fotar ett måttband eller tumstock så skall du då få ca 22,2 mm på bredden.

Om du istället fotar tex 8 mm på bredden så tar du 22,2/8=2,775 dvs då har du skala 2,775:1 osv

Sen så kan man ju räkna på vad för objektiv man använder tex om man har ett 300 mm och sedan sätter ett 50 mm omvänt på det då får man 300/50 =6 dvs skala 6:1 men de e ju inte alltid dessa uträkningar stämmer då de verkar som om brännvidden kan variera så jag brukar fota av tumstocken eller mätstickan och då se hur många mm jag avbildar på bredden sedan dela de med sensorns bredd för då får man den rätta skalan i förhållande till sensorn .

Du skriver tex skala 1:5 i ditt inlägg och skala 1:5 skulle blir din sensor storlek * 5 dvs på bredden 22,2*5=111 mm då skulle bilden avbilda 111 mm på bredden om de däremot var 5:1 så blir de 22,2/5 =4,44 mm på bredden.

Att räkna ut din bild blir ju lite knepigt dels har du beskurit den men säg att bilden avbildar ungefär 7 mm på bredden så blir de 22,2/7 = 3,17 dvs skala 3,17:1 men de lättaste är tycker jag att först testa mot tumstocken hur mkt man avbildar på bredden sen räkna å att jag brukar skriva skalan är dels att jag själv sedan skall komma ihåg och att det är skalan på obsekuren bild för sedan kan man ju beskära sig ner så att man kommer jättenära men själva usprungsbilden kan vara skala 1:1 men jag brukar bara skriva skalan i obeskurna bilder .

Vad för objektiv hade du till bilden ?

mvh/bjorsa

Olysios
0

18-55mm omvänt instäld på 55mm .. om det var så du menade? men jag ska träna på det där med skala verkar kul att liksom kunna räkna ut i vilken skala man fotograferat :)

Bara plocka fram tumstocken :)

Men tack för att du tog dig tid att förklara :D tror jag kan lyckas med det där nu :)

www.tmfoto.se

bjorsa
0

Här finns lite mer om macro http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm 

hemmabygge http://www.photocritic.org/2005/macro-photography-on-a-budget/

55mm omvänt blir nog runt 1:1 medans 18 mm ger mkt mer förstoring och om du kan få ut den med mellaningar eller rör eller bälg och kör med 18 ja då blir de stora förstoringar :-) men problemet är att få ut objektivet omvänt från kameran men de går men sen får man problem med för lite ljus alltid är de något :-)men man skall prova å leka de e ju de som e kul

mvh/bjorsa

Olysios
0

Åhh coolt! det kanske är värt att fixa ett sånt hemmabygge, kanske lite snyggare :P :)

www.tmfoto.se