Vad tycks?

Bilden ser överexponerad ut och den vita plankan i förgrunden är distraherande. I övrigt tycker jag att du har gjort ett bra jobb för att vara ute med kameran för första gången. Tänk på att övning ger färdighet.
Här är ett lästips, Fotografera hästar.
Hälsningar
Robert

Hej Mandysan! Det var en fin bild, men som Robert sa är den kanske en aning överexponerad. Men det är ingen konst att fixa till det med hjälp av photoshop eller annat bildredigerings-program.
Hästen är kanske en aning för långt borta från kameran. Använd zoomen om du har någon sådan eller gå fram närmare hästen och fotografera.
Om du får för dig att gå nära hästen för att fotografera, tänk då på att vrida kameran lite för att få fotografierna i olika vinklar för att få en mer avslappnad och mindre strikt bild. :-)
Vänlita hälsningar
- Jim Johansson

Hej igen Mandysan. Problemet med att den blev för mörk beror på att solen ligger strax ovanför eller bakom hästens huvud. Om du fotograferar från motsatta hållet får du en fin och härlig bild. Ögonen blir även väldigt fina och glansiga om de ligger mot samma håll som solen. :-)
Photoshop är svårt att börja med, men blir bara enklare för varje dag som går och man lär sig fort. Det finns några lätta guider här på foto.ifokus om hur man använder några av de miljoner olika funktioner i photoshop. Annars kan du fråga i forumet om det är någonting du undrar över. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#3, vid motljus (när solen ligger bakom det du fotograferar, ditt objekt) så håll ned kameran och undvik att ha solen i sökaren, tryck ned sökaren halvvägs för att få rätt exponering, rikta om, och tryck av. Prova några gånger tills du känner dig bekväm med den nya tekniken.
Hälsningar
Robert

När du gör som Rober berättar så ska du tänka på att ta bort Auto-Fokus, annars ställer den in fokus mot avståndet till det du riktar den åt när du håller inne knappen halvt. Ställ in fokus manuelt. Så måste jag göra på min kamera iaf. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Tack så mkt för hjälpen!