Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1151 ggr
joaakimm
0

Skärpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har problem med att få bra skärpa när jag fotograferar landskap. Tacksam för tips hur man får det bättre.

/Joakim

Citron
0

Kan det ha med fokusen att göra?
Prova sätt fokus på "Oändlighet". :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Citron
0

Glömde nämna varför jag tror det har med fokus att göra.

På min kamera om jag har 3 meter fokus igång och ska fotografera någonting som är långt borta så blir det dålig skärpa. Samma om jag har auto-fokus igång och den inte hittar någonting i den maximala avstånds-radien att fokusera på. :-)

Fotord
0

Kan du ge oss någon information om din kamerautrustning?

I övrigt finns det generella råd/förklaringar man kan ge även om många av dessa tips framförallt gäller digitala systemkameror.  

Det som uppfattas som oskärpa i en bild kan vara mycket. Vi har …

1. skakningsoskärpa
    vilket kommer sig av att kameran inte är tillräckligt stabilt placerad. Ett stativ är nästan ett måste. Andra alternativ är att du fyller en liten påse med bönor/ärtor/blyhagel vilken du sedan kan placera på stenar eller likande och få kameran att vila säkert. Riktiga proffs använder sig av fetetunga trästativ där de hänger sin fotorygga under och slutligen fäller de upp spegeln i kameran någon sekund innan bilden tas så att eventuella vibrationer klingar ut.

2. Fokus
    Har du fokuserat på rätt punkt? Det har talats en del om bakfokus hos digitalsystemkamerorna på sista tiden och det skulle ju vara en förklaring om än något långsökt.

3. Bländare
    För största möjliga skärpedjup skall du använda dig av minsta möjliga bländare… teoretiskt. I praktiken är det så att du stöter på andra problem om du använder dig av mycket små bländaröppningar. Ljuset har en förmåga att brytas vid små öppningar vilket ger upphov till oskärpa. De flesta objektiv har en bländare som ger optimal skärpa. Googla fram för just din utrustning.

4. Optiken
    Glaset är A och O. ljuset bryts flera gånger på sin väg igenom linsen och sämre glas kan ge upphov till defekter som "fluffar till" gränserna mellan ytor. Antireflexbehandling ger också klarare färger osv. "You get what you pay for"… bra=dyrt. Den här kunskapen vill ju inte gärna kameratillverkarna att alla ska ha. De säljer ju sina prylar på antal megapixlar. En 4 megapixelkamera med bra objektiv ger dock bättre/skarpare bildfiler än en 12 megapixelkamera med dåligt objektiv. Det enda du får är en mer utrymmeskrävande dålig bild…

5. Kamerahuset
    Tro det eller ej men jag har för mig att vissa hus helt enkelt är mer välbyggda än andra. "You get what you pay for"

6. Inbyggd oskärpa
    Detta är troligtvis en av de stora sakerna med digitalkameror som ger upphov till oskärpa och det lustiga är att det är fullt medvetet. Din sensor är uppbyggd av rader med ljuskänsliga punkter. Dessa kan ge upphov till moaré (har glömt hur det stavas) när du fotograferar vissa mönster . Det framträder mönster i mönstret om man har otur. Försök själv rita ett svagt lutande, tätt staket med bara lodräta linjer… Detta försöker man undvika genom lite olika saker. Ett av dem är att man sätter ett diffuserande glas framför sensorn och ett annat är att man suddar till bilden elektroniskt. Hur som helst blir det inte lika skarpt och det är därför det finns uppskärpning inbyggd i kamerorna.
    Gamla hederliga kameror för film hade aldrig detta problemet eftersom de ljuskänsliga punkterna i filmemulsionen låg slumpvis på filmytan.

Nåväl, nu ska jag hem. Hoppas du fått några tips.

Robert
0

DofMaster är troligtvis en bra lösning på ditt problem. Ställ in kameran så att du får bästa möjliga "Hyperfocal distance". Ofta kommer du fram till det genom att ha en liten bländare (högt tal) och sedan ställer du in skärapan på ett avstånd som ligger ungefär halvvägs mot oändligt, eller straxt innan.

Lägg in ett program i din mobil, läs mer här!

Hälsningar

Robert