Mellan ringar och avbildningsskala?
Tänkte beställa Kenko mellanringar 12/20/36mm men får inte till det med avbildningsskalan, kortare brännvid på objektivet ger större avbildingsskala så mycket har jag förstått. Men har gett upp beräkningarna efter 10 misslyckade försök haha.. säg att jag monterar en 36mm ring framför mitt 18-135mm i 18mm bränvidd, hur stor blir avbildningsskalan? nått som kan hjälpa mig att räkna!?
/Christian
Har ingen koll på detta.. har aldrig testat mellanringar eller annat, inte särskilt bra på fysik och matematik heller.. På fotosidan stod det:
Följande formel gäller: avbildningsskala = utdrag / brännvidd
36/18=2.0, det verkar ju inte vara svårt att räkna ut.. men då har jag antagligen fattat fel.
Mellanringar är inte lämpliga till zoomobjektiv. När du har objektivet inställt på kort brännvidd kan fokus till och med hamna innanför frontlinsen.
De är inte heller lämpliga till vidvinkelobjektiv av samma skäl.
Man kan använda objektiven omvända med mellanringar, dvs man pekar bakänden på objektivet mot motivet och fäster det med en adapter i filtergängan.
Annars gäller att optiken man använder helst ska vara symmetrisk för att korrektionen ska stämma någotsånär. Vid långa utdrag är det oftast bättre att vända på objektivet. En vettig lösning är att göra som bjorsa, koppla på ett bakvänt objektiv frampå ett objektiv med lång brännvidd.
Alltså, om du sätter en zoom på 18 mm på en mellanring 36 mm får du troligen ingen avbildningsskala alls, för fokus hamnar antagligen inne i objektivet.
Om du ska sätta på ett omvänt objektiv frampå din zoom bör det objektivet ha stor öppning, exempelvis ett normalobjektiv 50 mm med ljusstyrka 2 eller 1,4. Annars kommer den att vinjettera. Kanske den vinjetterar ändå, och då kan man bara använda mitten av bilden. Man kan ofta hitta äldre gluggar i secondhandaffärerna, Myrorna etc.
Inom vissa gränser kan man sedan ställa in avbildningsskalan med zoomen, men när man kommer mot vidvinkel funkar det inte bra, då blir det kraftig vinjettering.
Ett problem när man kommer till större avbildningsskalor är att man skymmer ljuset eftersom optiken hamnar så nära. Med ett omvänt objektiv hamnar man på samma avstånd som tjockleken på kamerahuset som optiken är till, oftast omkring 35-40mm.