Extern hårddisk
Någon här som har extern hårddisk till sina digitala foton?
Jag hade tänkt köpa men min bror sa att de kraschade lätt?
Jag vet inte om detta har med OT eller inte..
Dom flesta jag vet som håller på med fotografi kör med externa hårddiskar. Dom krashar inte mer än interna hårdiskar som finns i din dator. Sedan bör man göra backup på DVD eller CD också.
Eddie

Håller med #1. Jag kör dubbla externa hårddiskar som backup. En har scartkontakt så jag kan koppla upp den på en TV eller projektor för att visa bilder, kräver alltså ingen dator. Klockrent!
Ja jag har en på 400g för alla mina bilder har inte haft några problem hittills och är mycket nöjd. Sen är det ju bra om man gör som #1 säger.
//Pia
Har en extern hårdisk den höll i två år. Sen tappade jag transformatorn i golvet och något gick sönder i (troligtvis säkringen) och jag orkade inte fixa den så jag byggde en server som jag satte i garderoben. Men den hårdisken snurrar fortfarande. Så dom krashar inte mer än vanligt om man inte är dum nog att låta strömmen stå på till hårdisken 24/7.
Jag skulle förövrigt rekomendera lösningen nas server med 2 hårdiskar i raid. på sätt ifall en hårdisk crashar så kommer du ändå undan. för informationen finns ändå kvar.
Dock är dessa självklart lite dyrare eftersom du behöver 2 hårdiskar och en "huvudenhet" nas servern. Men det funkar klockrent.
För övrigt låter magnus lösning väldigt intressant att koppla en hårdisk med scart till tvn och sedan kolla bilder låter fantastiskt hehe.
Har en extern hårddisk och har en annan i bankfack (behöver nog uppdateras med nya foton). Funkat bra hittills…
Ja min hårdisk stängs av och på automatiskt när datorn stängs av eller när den inte används under en viss tid. Tar ingen plats så den går att skuffa undan på minimala platser.
//Pia

tack så mycket för alla svar! Då blir det nog att jag köper en hårddisk och sen bränner för säkehets skull på DVD. Kanske får man köpa en till hårddisk sen i framtiden.
Har ni något märke att rekomendera?=)
Jag har datorn igång mer eller mindre alltid så jag får stänga av hårddisken när jag inte fixar med bilder :)

Jag tänke också köpa en extern idag :)
Hade tänkt detsamma och hade tänkt starta en tråd om det faktiskt.
#1, #2 Det är ju lite halvtrist att behöva göra dubbla kopior. Inser nu att det optimala vore om min laptop hade 500 gb istället för 120gb. Då hade det räckt säkerhetskopiera på extern HD. Att byta hårddisk på laptop är väl inte möjligt till rimlig penning, är det det? Antar att det är mkt krångel. Som sagt, man får väl kopiera på DVD också.
#9 det är möjligt men då måste du installera om allt och det är ju jobbigt och hårdiskarna i bärbara datorer är oftast på 2.5" vilket medför visa speciella egenskaper så det är inte helt lätt att överföra gamla filer emellan. så länge du inte för över allt på dvd skivor förstås. eller extern hd.

Ett optmalt alternativ om man har pengar är att köpa två exakt lika externa hårdiskar och spegla dom. När man speglar hårddiskar sparar datorn exakt samma information på båda diskarna så man får automatiskt en backup utifall en kraschar.
Ett annat tipps med minneskort är att inte smälla i ett 4G kort i kameran och ta alla bilder på det. utan köp hellre 4 1G kort oh byt när det blir fullt. På så vis räddar man många bilder om kortet skulle krascha. Tänk dig att du fotat tex ett bröllop och kortet kraschar, jag skulle inte villa tala om för bruden att alla bilder är borta. Har du då redan fyllt 2 kort så är dom flesta bilderna räddade.
/Christian
Just av den anledningen är jag skeptisk till att använda billiga minneskort som Technaxx och andra okända märken. Sandisk och andra märkeskort bör nog vara säkrare.
#11 Spegla hårdiskar är hårddiskar i raid.
Jag har åtta externa hårddiskar. Visst kraschar de ibland, men man måste se till att va flera kopior av bilderna.
Vänliga hälsningar
Niklas

#11 finns program som speglar hårddiskar så slipper man köra hårdvaru raid diskar
Ett tips om man byter hårddisk i den bärbara är att behålla den gamla och stoppa in den i ett externt hårddiskkabinett. En fördel med att ha en 2,5" skiva i ett sådant är att den går direkt på USB utan extern strömförsörjning.
Finns hos flera handlare, här är en: