Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 908 ggr
LindaKarlstrom
0

Foto på barn.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fotograferade jag min kompis brorsdotter.

Första gången jag fotat något annat än djur i studion :P

vad tyks om fotona?

LindaKarlstrom
0

min kompis och nrorsdottern och katten.

LindaKarlstrom
0

och brorsdottern igen.

flamingooo
0

#1 är jätte söt bild…

#0 gillar inte när man ser runkorna i lakandet men annars även den söt

LindaKarlstrom
0

ingen som har någonting mer att säga?

vad var bra/dåligt? vad ska jag tänka på tills nästa gång?

Mandylion
0

Hej!

#1 är en väldigt fin bild. Hittar inga dierkt skavanker på den. Dessutom är barnet otroligt sött.

#2 är också väldigt fin men den vinröda fonden/skynket är lite för mörkt så den vuxna kvinnan sjunker in i fonden lite grann. Kanske kunde hon haft en annan tröja då skynket är lite mörkt och katten är också lite mörk. Men det är en otroligt fin kommunikation mellan barn och vuxen. All heder till dig. Du säger att du inte fotat annat än djur i studion … du lyckas väldigt bra.

#3 ja… helt underbart barn Glad

LindaKarlstrom
0

#5. Tack för din komentar! Jag håller med dig ang. #2. Funderar på att försöka ljusa upp bakgrunden eller någonting. (som för övrigt är mormors julduk *s*)

[cocuyo]
0

Jag tycker att dina bilder är fina, själv brukar jag mest använda det ljus som finns, och jag ser att du använder ett mjukt riktat ljus som huvudljus. Jag tror att det skulle lätta upp om du använder en vit reflektor för att lätta skuggan; kanske det går att få lagom effekt i Photoshop med "skuggor och högdagrar".

Det jag saknar, för ett ateljeporträtt, är en liten glansdager i håret uppe på huvudet. Det kan man få fram genom att lägga en lampa uppifrån snett bakom. Bilden får mer liv då. Funkar på hundar och katter också. Prova dig fram.

LindaKarlstrom
0

#7. Tack så mycket. Ska testa dina tipps nästa gång! :)

[cocuyo]
0

jag lägger in en bild här för att visa vad jag menar med befintligt ljus; här var det ett hundra år gammalt trähus på Kuba, i ett ganska mörkt hörn, med ljus in från ett fönster, reflexljus från husen på andra sidan gatan mest. Man ser fönstret i glasögonen. Huset är rivet nu, dom har byggt nytt.

Kontrasten var stor, och jag har lättat den med hjälp av Photoshop, annars hade skuggsidan varit tvärsvart; det är det jag menar med att man kan lätta skuggan med "shadows and highlights".

I stället för stativ använde jag en "bean bag" - en liten boll ca 7 cm fylld med små plastkulor - som jag höll upp mot väggen något bortom fönstret.
Exponeringstiden blev rätt lång, och kameran jag hade då hade ingen skakreducering (Sony DSC-W1). 

Naturligtvis har man större möjlighet att få ljuset precis som man vill när man har lampor att ta till, men jag ser det lite som en utmaning att använda ljuset som finns och upptäcka när det faller på ett fint sätt. Om jag hade haft mer grejer och kunnat ta tid på mig hade jag kanske hängt upp ett lakan i prånget på skuggsidan, nu är reflexljuset därifrån grönt av den gröna väggen, men jag tycker inte att det stör.

När jag tog bilden visste jag redan hur jag ville ha den, och när jag såg hur den blev fick jag tillbaka mitt gamla intresse för att ta porträtt på människor i miljö och bestämde mig för att skaffa en ny kamera som ger lite större möjligheter. Så Sonyn är pensionerad nu. Men eftersom jag inte kan tänka mig att gå omkring med ett kameraHUS… så är det en liten kompakt fortfarande, som kan vara med överallt. Men den har lite fler manuella möjligheter (Canon G7).

LindaKarlstrom
0

#9. Tack för det där! Och fin bild oxå :)

Melianna
0

Jag tycker bilderna är jättefina, du har fångat fina ögonblick i alla tre, jag tycker dock bilderna känns lite för mörka, det ser du om du tittar på histogrammet i photoshop. Bilderna iaf dom på bara barnet tycker jag känns lite kalla, kan ju va så att det har reflekterats lite blåton från bakgrunden till hennes ansikte. Sen tycker jag att mittenbilden varit bättre utan katten. Det blir lite för mkt nu. Fin kontakt mellan mamma och barn och en fin ögonblicksbild också fastnar man på jaha ligger det en katt där? det är väl iofs sött men jag tycker det stör lite för mkt.

Sen tror jag även att lite mer ljus i objektens ögon skulle vara en fördel. Jag gjorde en SNABB redigering av första bilden hoppas det var okej, bara för att visa skillnaden. jag har dragit upp exponeringen, lagt på ett svagt värmande filter samt lagt lite ljus i hennes ögon.

MVH Anna

LindaKarlstrom
0

Ja det blev riktigt fint när du redigerade fotot! =) Klart att det är okej.

Ska ljusa upp alla foton fast dom såg okej ut på min data fast den skärmen är kankse väldigt ljus.

Jo jag håller med om katten, men barnet ville inte vara med på kort om katten inte var med :P (katten ligger bredvid flickan på alla kort, men jag har beskärt bort den på dom andra)

Tack för din komentar! :)

[cocuyo]
0

Det finns program som du kan kalibrera bildskärmen med. Det är ganska enkelt, och när man har gjort det är det lättare att få bilderna i rätt ton.

Ofta följer det med ett sådant program med fotoskrivaren.

[mingdie]
0

#13 Det är något som många glömmer. Man kan också köpa en extern kalibrator ganska billigt idag. Jag kör med Huey.

Eddie