Blixtköp?
Jag har funderat ett tag på att köpa en extern blixt istället för ljusstarkt tele men har velat lite. Har varit och kollat på Nikons egen SB 600 i stan där den kostar ca 2600kr och den såg fin ut. Ska till Ullared imorn och där ligger ju NetonNet också. På NN har de även Sigma EF-500 DG ST
som jag också kollat lite på. Kostar ca 1600kr och sedan är det smart att köpa en Omni bouncer på samma gång för 300kr.
Vad tycker ni?
Köpa Nikon SB 600 för 2900 inklusive Omnibouncer eller köpa budgtvarianten Sigma EF-500 DG ST
för 1900kr inklusive Omnibouncer?
Hade tänkt fota mer djurporträtt inne nu med ljusstarka 50mm 1.8 men ibland behövs mer och är inte redo att skaffa studioblixtar och sånt så vill ha ett mellanalternativ.

Studioblixtar fårman annars väldigt billigt idag, billigare med 2 studioblixtar än en enda kamerablixt ( typ 1995:- för 2 110 ws blixtar med stativ och paraplyer ).
Om du köper en kamerablixt är det bra om den har slav funktion, så den inte behöver sitta på kameran. Detta är bra om du ska ta porträtt och så. Tex Nissin säljs billigt nu, 995:- på Photax.-

Fördelen med småblixtar är att de ryms i kameraväskan och är lätta att släpa med sig.
Du kan även köpa en begagnad blixt för 200-600 kr. På min workshop för en månad sedan så visade jag hur man kan komma undan med ca 500 kr för en uppställning. Och då placerade jag blixten ca 2 meter från kameran.
Hälsningar
Robert
Okay, tack för era svar. Men hur tror ni annars att Sigmablixten funkar? Har läst att den är starkare än SB 600?

Jag har en Sigma 500 st, som alltså inte har e-ttl. Den fungerade alldeles utmärkt till min analoga kamera, men är lite svår att köra till min digitala eftersom den är så kraftig. Nu har jag fått kabel i den så jag kan ha den på lite längre avstånd.
Sigman är bra, går som bekan att vrida både i x och y-led, satsa på en bouncer, den gör enorm skillnad.

#5, det styr du ju med bländaren, det har inget med om din kamera är digital eller inte.
HÄlsningar
Robert

Det är jag med på, men det är lite mer av studiopill, inget man gör mitt på gatan eftersom man måste prova sig fram. Dessutom blir det lite väl skarpa högdagar när blixten bränner på för fullt på nära håll.
Men helt rätt, det går att justera med tid och slutare.

#7, mja slutartiden kommer du inte styra blixten med, men däremot bländaren.
Hälsningar
Robert

Helt rätt robert. Kör man tex sb-800 på lägsta effekt får man en slutartid på ca 1/4500 går att "frysa" dom flesta rörelser. så man kan faktiskt styra slutartiden med effekten på blixten. lägre effekt/kortare slutartid. Oftast när man använder blixten så är det så dåligt ljus att blixten fungerar som slutare pga att kameran får bara ljus den korta tid blixten lyser.

Coolt, det visste jag inte. Att blixten känner av bländaröppningen.
Tyvärr går det inte att ställa effekten på sigman (eller har jag missat där med?) Så får den ingen avståndsmätning fläskar den på med allt den har.
Men det känns mer logiskt med högre effekt och kortare slutartid, eller?
Läste lite på SB-600 respektive SB-800, Vad jag får ut av det är att SB-600 är starkare för den klarar mellan xx-85 medans SB-800 klarade xx-50mm. Eller har den bara med att göra någon zoom funktion inuti blixten ?.

Ja det känns logist så, men fallet är att vid lägre uteffekt brinner blixtröret extremt snabbt! skrev fel i mitt tidigare inlägg efter en snabb titt i manualen så ser jag att min blixt vid 1/128 effekt ger en slutartid/brintid på ca 1/41600 sec! det räcker gott och väl att frysa en gevärskula om man har nått som triggar blixen i precis rätt stund. Vidd full I-TTL så komunicerar blixten digitalt med kameran Blixten får informatin om bländare, brännvid ISO m.m och blixten ger kameran information om färgtemperatur/vitbalans m.m. Men när man kör blixt manuellt så gäller det att se till att ISO och bländare är lika på kameran och blixten. Blixtens styrka mäter man i "Led tal" och har inget med brännvidden att göra. SB-800 har ett LED tal på 56 oh är en av dom starkaste blixtsko blixtarna på maknaden.

#12, visst påverkas ledtalet med hur zoomhuvudet på blixten är inställt. Nu ska man inte heller stirra sig blind på ledtal. Att panga på med en blixt från 56 meter håll ger fruktansvärt fult ljus kontra att ha blixten 55 meter längre bort från kameran.
Hälsningar
Robert

#12 Håller med dig helt.. du är ju trotts allt våran blixt guru här på forumet=) nä en tumregel är att inte annvända mer ljus än vad man behöver. Spelar ingen roll om man kör blixten pang på och exponeringen blir rätt om inte ljuset faller som det ska.
Köp inte Sigma 500. iallafall inte den billigare, Funkar inte bra med canon 350d iallafall.
Antingen för mycke blixt eller fär lite. Man ställer in i kameran om det blir för mycke blixt och klickar i att den ska slå lite mindre då blixtrar den för lite ett jäkla strul med den. tycker min är rent skit har den utan display på baksidan.
Tack för varningen! Blir ingen sådan utan en SB 600.
Bra ingen bra, blixt ångrar mig som fan. Fotar heldre med Orginal blixten i kameran. Men Jävlar va Sigma 500 kan Blixtra när man är ute lyser upp jäkla mycke. Men ofta Fel Antingen fär mycke elelr för lite =(.